Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er det "forbudt" å beklage seg over?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-07, 15:32   #81
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det "forbudt" å beklage seg over?

Det er "ikke lov" som nordmann boende i Spania å klage på alle utlendingene..
Eller klage på at det er så mange spanjoler der, og i tillegg klage på at mange nok ikke kan norsk.
(og i samme slengen mene at utlendinger i Norge må integreres og lære seg norsk og ha norske skikker)
Dessverre er det nok av nordmenn i Spania som har den holdningen, men selvsagt gjelder det ikke alle.

Ved at folk førtidspensjonerer seg mister man i mange tilfeller vedifull arbeidskraft og ikke minst verdifull kunnskap. Mange av de som går av tidligere har kunnskap som man ikke lærer på skole, men gjennnom erfaring, dette er kunnskap sm i større og mindre grad går tapt.

Gammel 17-08-07, 15:33   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At man er for tynn, for pen, for smart, for rik, for høy...

Ellers er det pent vær, pen mann, pene unger, pene foreldre, pene venner...

Rent hus, rene unger, rene tenner, rene venner, rent mel i posen...

Godt selskap, gode manerer, god mat, god drikke, gode venner, god jul.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 16:30   #83
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Om noen år, når arbeidsledigheten er høyere enn i dag og på vei videre oppover, blir nok tonen en annen. "Frekke, feite 60-åringer som okkuperer jobbene våre, de må slippe til yngre krefter. FY!"

Tror ikke det kommer til å skje, om man ser på fremskrivingen av demografisk utvikling. Det gigantiske etterkrigstidsbarnekullet etterlater seg et digert gap av hender og hoder i arbeidsmarkedet.

Gammel 17-08-07, 17:19   #84
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alioli, her.

Hvorfor skal vi få 100% lønn for å jobbe 80%? Hvor er logikken i det?

Hvem er det som definerer hva som er 100% arbeid?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 17:31   #85
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

67 åringer som jobber full stilling på småbarns avdeling i barnehager er jo umulig hvis en ikke er ekstremt sprek da. Når de på 30 på dauslitne av en hel dag i barnehagen så er det ikke rart mange førtidspensjonerer seg. I hvert fall i omsorgsyrker.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 17:43   #86
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Arbeidsminister L. Atskap? Vet da ikke jeg vel.. men 100% var her brukt i tidligere sammenheng, og det var derfor jeg brukte det også, det kunne godt ha vært 80%, 60% arbeid, eller 20000% for alt jeg bryr meg.. fremdeles tullete at man skal ha 100% betalt i en 80% jobb.. fremdeles tåpelig at vi skal tjene over 200 kr/t også spør du meg

Gammel 17-08-07, 17:49   #87
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alioli, her.

Arbeidsminister L. Atskap? Vet da ikke jeg vel.. men 100% var her brukt i tidligere sammenheng, og det var derfor jeg brukte det også, det kunne godt ha vært 80%, 60% arbeid, eller 20000% for alt jeg bryr meg.. fremdeles tullete at man skal ha 100% betalt i en 80% jobb..

Ja, det er jo det jeg mener. Det er noen i samfunnet som har definert hva som er 100% arbeid, og dette tar man utgangspunkt i. Men motsier du ikke deg selv når du sier at det er tullete at man skal ha 100% betalt i en 80% jobb? Forutsatt at man endrer definisjonen, selvsagt. At noen får 100% lønn i 80% arbeid slik det er i dag, er en helt annen sak, men jeg er ikke motstander av det, snarere tvert imot. De som ønsker å jobbe, bør få tilrettelagt slik at de kan klare det, selv om forutsetningene ikke er de beste.

Gammel 17-08-07, 17:50   #88
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

Jeg motsier aldri meg selv, tror jeg..

Gammel 17-08-07, 17:51   #89
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Gammel 17-08-07, 19:34   #90
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

De fleste har et visst timeantall man skal jobbe. Iflg arbeidsmiljøloven er max det 37,5 t i uka (lunch ikke inkludert). Noen jobber har lavere timeantall enn det.

En 80% stilling er 80% av det du normalt skulle ha jobbet. Da får man vanligvis bare 80% av lønna også, men noen tilbøyr altså bedre vilkår for eldre arbeidstakere.

Som noen sier - hvis en jobb er slitsom når man er 30, hvordan skal man fikse det da man blir 65? Da bør jobbene tilrettelegges slik at alle kan bidra med det de kan, heller enn at alt skal være likt for alle. Det kalles "inklulderende arbeidsliv".

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 20:08   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

De fleste har et visst timeantall man skal jobbe. Iflg arbeidsmiljøloven er max det 37,5 t i uka (lunch ikke inkludert). Noen jobber har lavere timeantall enn det.

Ja, jeg er fullstendig klar over det. Men mitt spørmål var mer hypotetisk. Det er alltid noen som definerer en 100% stilling. Men en gang ble det gjort, størrelsen gir seg liksom ikke selv.

Gammel 17-08-07, 21:05   #92
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å sutre over prisen på småting når man har mer enn nok penger. Det er pinlig å høre på, det!

Og de som alltid finner noe å klage over, da. DET burde være forbudt!

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 21:10   #93
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Å sutre over prisen på småting når man har mer enn nok penger. Det er pinlig å høre på, det!

Som en tidligere nabo. Bil til 1,8 mill og hytte til 7, det kjøpte de cash. Men å handle på Lidl fordi det er så dyrt andre steder og å nekte ungene middag om de ikke er hjemme i tide fordi det er så dyrt og fore de hele tiden, det går finfint an. Ikke rart han har fått en formue.

Gammel 17-08-07, 22:12   #94
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Som en tidligere nabo. Bil til 1,8 mill og hytte til 7, det kjøpte de cash. Men å handle på Lidl fordi det er så dyrt andre steder og å nekte ungene middag om de ikke er hjemme i tide fordi det er så dyrt og fore de hele tiden, det går finfint an. Ikke rart han har fått en formue.

Akkurat sånne, ja! Stønn. Kunne nesten ønske de ble robba.

Gammel 17-08-07, 22:16   #95
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

En 80% stilling er 80% av det du normalt skulle ha jobbet. Da får man vanligvis bare 80% av lønna også, men noen tilbøyr altså bedre vilkår for eldre arbeidstakere.

Som noen sier - hvis en jobb er slitsom når man er 30, hvordan skal man fikse det da man blir 65? Da bør jobbene tilrettelegges slik at alle kan bidra med det de kan, heller enn at alt skal være likt for alle. Det kalles "inklulderende arbeidsliv".

Arbeidstiden er vel i henhold til Arbeidsmiljøloven 40 t pr uke.
Så lenge matpause ikke er betalt blir den ikke tatt med i timeantallet (i loven da). De færreste jobber 40 timers uke, men som ved endel andre ting så kan man gi gunstigere forhold en arbeidsmiljøloven, men man kan ikke gi dårligere betingelser.

Gammel 17-08-07, 22:19   #96
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Jeg kan finne på å "klage" over at noe er latterlig dyrt, selv om jeg i og for seg har råd til tingen. Det er ikke det det handler om liksom. Det stritter i hele vestkantpietistsjela mi når dukkeklær koster det mangedoblede av babyklær, for eksempel. Det er noe SYKT ved det.

Gammel 17-08-07, 23:33   #97
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er 100% arbeid varierer jo, da.

Som sykepleier i turnus er det 35,5 timer i uka. Allikevel er det 2 uker mer per år enn det en skiftarbeider jobber i 100% stilling. Det er vel derfor mange mener at det er et likestillingsspørsmål når man snakker om å likestille skift og turnus.

Selv synes jeg det er betenkelig at 100% stilling som nattevakt er såpass krevende og tar såpass mye av livet at de aller færreste orker det i lengden. Ihvertfall ikke når det skal kombineres med barn og familie. Det får meg til å tenke at kanskje nattevaktstillinger har en belastning som er større enn hva som er riktig for en 100% stilling. Skal man opp i samme belastning ved å jobbe dag/kveld tror jeg man skal opp i minst 120% jobb. Kanskje mer.

Så der tror jeg definitivt det burde ha vært justert.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 23:36   #98
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kan finne på å "klage" over at noe er latterlig dyrt, selv om jeg i og for seg har råd til tingen.

Jeg mente ikke sånn, jeg mente heller gjerrighet. Særlig da overfor andre, men ikke seg selv. Som en jeg kjenner som gjerne drar på shopping og kjøper ett par sko til 5 000,- men ikke "har råd til" å støtte veldedighet for eksempel. "Nei, for jeg har jo INGEN penger!"

Sist redigert av Bequita : 17-08-07 kl 23:37. Årsak: ...leif
Gammel 17-08-07, 23:54   #99
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En klaging jeg synes kan være irriterende, er av typen "kos med misnøye". Ikke at jeg nødvendigvis tror at mine forslag til løsninger er det eneste rette, men når det virkelig ikke er noen interesse for å finne en løsning på problemet så kan jeg gå litt lei til slutt. Det kommer selvsagt an på mengde og hyppighet, da. Noen utblåsninger må folk få ha. Men å sitte på ansvarsgruppemøte der det er "kos med misnøye" og null interesse for å i det hele tatt diskutere løsningsforslag som dukker opp, krever at jeg har evnen til å telle til 10 inni meg.

Heldigvis er det ikke alltid sånn.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:09   #100
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Et lite sidespor: var det ikke i avisene for en stund siden at svært mange med mye penger handlet på Lidl. Kanskje fordi de er mer økonomiske enn de med mindre penger

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.