Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Anbefal et produkt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-21, 09:00   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal et produkt

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg og min beste venninne hadde et eksperiment i fjor med å lage julekaker vi aldri hadde laget før, og jødekaker smaker jo bare stekt risengrynsgrøt.

Hvordan benevner dere risengrynsgrøt?
Jeg er fra Oslo øst med riksmålsoppdragelse.

Jeg kaller det bare grøt. Der jeg vokste opp (siste halvdel av oppveksten) sier de "gryngraut".

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo, det er jo en dansk julekake.

Er forresten hjortetakksalt mer vanlig i bakst på vestlandet? Tenker å både sveler, hvite kakemenn og de her da i såfall.

Hjortesalt bruker jeg i vafler, faktisk. I stedet for bakepulver. Har alltid gjort det, det er min mors oppskrift. Hun er fra østlandet, men tror oppskrifta kom fra husmorskolen hun gikk på. Og den kokeboka alle brukte der er vel fra Haugesund? Ellers mistenker jeg store mengder hjortesalt i det skrekkelige bakverket som på hjemstedets lokalmål kalles "snippo", som også har et annet navn andre steder, som jeg har lært her inne, men som jeg ikke husker. Det er på østlandet det også.

Ellers kjenner jeg verken til jødekaker eller heitevegg, så jeg er skyldig østlending(-ish) der, bosatt i Trøndelag. Men jeg kan ett og annet om snippo, avlætto, feittbrød, slae storrumbrød, søyll, tjuke, skryllo, pons og anna sært. Og har dessuten lært om "græt og bakels".

Sist redigert av My : 12-11-21 kl 09:10.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.