|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Såpekassetråden #3
Enig med Input. Dette er riktignok såpekassetråden, men jeg skjønner ikke poenget med å sette disse tiltakene opp mot hverandre. Det er samferdselsmidler, mye av det er midler som kommunen får overført fra staten nettopp for å bygge slike anlegg. Hvis midlene ikke brukes opp får de overført mindre neste gang, ikke mer til skole. Hadde de ikke bygget sykkelveg og fortau der ville pengene blitt brukt til trafikksikkerhetstiltak eller vegprosjekt et annet sted. I tillegg er mange ikke klar over hva som er kommunale og hva som er statlige tiltak. Mange av sykkelvegene og fortauene som bygges blir helt eller delvis finansiert av Statens Vegvesen, ikke kommunen. Her i byen finansieres veldig mange slike anlegg av "Miljøpakken", som er et samarbeid mellom kommunen og Statens Vegvesen. En hel del av dette finansieres av bompengene, som selvsagt ikke kan brukes til skole. Antar det er lignende system i Oslo. Og private utbyggere kan også få rekkefølgekrav om opparbeidelse av fortau i forbindelse med sine utbyggingsplaner, særlig der utbyggingen fører til flere innbyggere og økt trafikk i området, eller nedbygging av andre areal.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-11-21 kl 10:17. |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Såpekassetråden #3Det er også veldig gode poeng My. Det er ikke sånn at kommunen kunne valgt å bruke hele budsjettet sitt på skole om de ville.
![]() |
#3 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Såpekassetråden #3
Såpekasse eller ei. Det siste der er så utrolig viktig. Nybygging har store krav til universell utforming, og som en med store synsforstyrrelser har jeg fått kjenne på hvor viktig det er for min livsutfoldelse, funksjonsevne, arbeidsevne og livskvalitet at omgivelsene er taktile og ellers utformet slik art det ikke er ensbetydende med livsfare å gå av en buss, ned ei trapp og så bortetter.
|
|