Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Erfaringer med el-sykkel?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-21, 10:51   #21
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med el-sykkel?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg er veldig fornøyd med min elsykkel. Den største ulempen er at jeg i praksis ikke bruker den vanlige sykkelen min, og dermed mister "gratistreningen" jeg fikk av å sykle t/r jobb hele sommerhalvåret. På den andre siden driver jeg ikke å drar med meg sykkelen på banen når bena er tunge og jeg ikke orker alle bakkene hjem.

Treningseffekten ved el-sykkel er litt lågare, men ikkje mykje: https://www.nrk.no/livsstil/latskap-...el_-1.14090457

I mitt tilfelle er det raskt veid opp mot at eg faktisk sykler meir og bruker den som transportmiddel i større grad, enn vanlig sykkel.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 10:55   #22
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk med el-sykkel sykler mer og lenger enn folk med vanlig sykkel. Dette ble veldig tydelig hos oss, selv om det er bare én el-sykkel i familien. Der vi tidligere hadde kjørt bil eller brukt kollektivt, velger vi nå oftere sykkel. Det er ofte både raskere og mer praktisk (lettere å parkere tre sykler enn en bil).

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 10:57   #23
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Jeg er veldig fornøyd med min elsykkel. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen om at det er 10 kg ekstra med jern å dra på.
Flott å bruke på dager der formen ikke er helt på topp, eller å kunne kjøre bakkeintervaller med treningskompis som tråkker en god del mer watt enn meg.

Nå batteriet er flatt merkes de kiloene godt på min sykkel. I tillegg er det tungt de gangene jeg trenger å løfte den (og opp trappa til boden hver gang jeg har brukt den).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 11:06   #24
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Folk med el-sykkel sykler mer og lenger enn folk med vanlig sykkel. Dette ble veldig tydelig hos oss, selv om det er bare én el-sykkel i familien. Der vi tidligere hadde kjørt bil eller brukt kollektivt, velger vi nå oftere sykkel. Det er ofte både raskere og mer praktisk (lettere å parkere tre sykler enn en bil).

Nettopp, og forskjellen i effekten på gratistreninga er såpass liten (10,9 vs. 8,5) at sjølv om eg får mindre treningseffekt pr. tid brukt, så blir den totale tida brukt på sykkel så mykje større, at eg meiner det gir god effekt. Men det er klart - om ein allereie sykler til alt, og bytter ut vanlig sykkel med el, får ein lågare effekt.

The glass is refillable.
Gammel 08-08-21, 11:34   #25
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Nå batteriet er flatt merkes de kiloene godt på min sykkel. I tillegg er det tungt de gangene jeg trenger å løfte den (og opp trappa til boden hver gang jeg har brukt den).

Min er slik at jeg fort kan velge den selv om jeg skal sykle med ungene og da ikke bruke motoren. Eller at jeg bare bruker motor i bakkene om jeg sykler aleina. Sykler jeg på smale stier som er krøkkete slår jeg også ofte av motoren eller ned på minste ytelse for å ha bedre kontroll.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 15:04   #26
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Samme på min, den er veldig tung å sykle uten batteri og også tung å løfte. Nå gjør jeg heldigvis aldri noen av delene (annet enn å løfte den over dørstokken). For meg er den et alternativ til bil, i noen tilfeller gåtur, trening får jeg på andre områder.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 23:18   #27
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har syklet 100 mil siden april snart. Det er en del med tanke på at jeg ellers hadde kjørt de milene.

Gammel 09-08-21, 06:53   #28
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg må legge til at min sykkel har ei egenvekt på 25 kg. (type longtail), og er bygga fir transport. Det er først nå denne sesongen eg har kjent på at eg skulle hatt ein lettare sykkel i tillegg til tur/treningsbruk. Fram til i vår har eg hatt så mykje problemer med kroniske smerter at det har vore dem einaste måten eg har komme meg rundt på. Og eg liker eigentleg å ha ein sykkel med god lastekapasitet. Så eg er ikkje misfornøgd med den eg har, men eg ser på om eg skulle hatt ein lett sykkel til turbruk i tillegg.

The glass is refillable.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.