Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Holisme - til informasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-07, 14:44   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holisme - til informasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Definisjon av religion er en nesten umulig oppgave. Definisjonsdiskusjonen er lang og derfor vil enhver lærebok på høyere plan innenfor religion ha et helt kapittel hvor denne debatten blir berørt. Man er til og med ikke enige om hvilke begreper som ligger som bakgrunn for ordet.

Jeg er ingen religionsviter.

Og det er ikke et problem for meg om du har rett, og at det viser seg at jeg definerer religiøs for snevert.

Hele poenget mitt, er at for MEG er religiøse dogmer og læresetninger begrensende for utvikling av egen åndelighet.

Og om det er slik at jeg kan kalle meg religiøs, selv om jeg ikke lever etter et sett med dogmer og læresetninger utviklet innenfor en religion - ja, så kaller jeg meg gjerne religiøs.

Jeg tror at alle finner sannheten i seg selv - dette er selve kjernen i Holisme.
Om Holisme likevel kan kalles en religion, så blir jeg overrasket.
Men det spiller forsåvidt ingen rolle, heller.

Jeg blir nemlig litt sliten av at definisjoner og ordbruk skal kløves og kveruleres rundt - og jeg synes det står i veien for en utviklende samtale.
Selv om jeg selvfølgelig ser nødvendigheten av å oppklare om man snakker om det samme - og det er gjerne det du gjør her.

Av og til får jeg bare en følelse av at det er om å gjøre å argumentere best for eget livssyn - samtidig som man helst plukker fra hverandre andres litt.

Det er helt uinteressant for meg.

For meg er det en god nyhet for hvert eneste menneske som finner sin vei.

For meg var det en glede og lettelse å lande trygt i mitt eget.

Og om andre har behov for å plukke fra hverandre Holisme som livssyn, så må de gjerne det.
Men jeg skjønner ikke hvorfor.
For JEG har ihvertfall ikke til hensikt å "frelse" noen - det var, som innledningsvis sagt, til opplysning.

Jeg synes heller ikke det skulle være nødvendig å forsvare mitt livssyn - og ikke ønsker jeg å plukke fra hverandre andres heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.