Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Nå må du forklare nærmere, Pøblis. Innebærer ikke streikeuttak lavere bemanning enn det som er normalt over tid på de arbeidsplassene det er tatt ut folk i streik? Er ikke det litt av poenget med streik, at man tar ut folk sånn at arbeidsgiver merker at folk er ute, samtidig som det ikke er lov å sette inn vikarer for de som er tatt ut. 
Utfordringen med helsesektoren er jo at for lav bemanning, over tid, innebærer en fare for liv og helse. Og da må vel kommunen søke om disp for å kunne sette inn folk? Jeg antar at de lærerstillingene det er søkt om disp for dekker spesielt sårbare barn, som vel er enda mer utsatte etter halvannet år med pandemi. Jeg kan ikke skjønne at fagforeningene er sure for at arbeidsgiver søker om disp. Det er like mye arbeidsgivers rett, som arbeidstaker har rett til å streike. Og så må forbundet vurdere om det er grunn til å innvilge disp. Og til syvende og sist må regjeringen/Stortinget vurdere om det er nødvendig å gripe inn.
Vi er jo ikke sure for at de søker om dispensasjon. Vi, i hvert fall jeg, er sure for at de søker om haugevis av dispensasjoner, får innvilget særdeles mange av dem og bare venter på at en eller annen dispensasjonssøknad ikke innvilges som de kan klare å argumentere med liv og helse på. Og at når organsisasjonen da innvilger dispensasjon, så vil ikke arbeidsgiver bruke den - men lar det gå til tvungen lønnsnemnd. Det uthuler hele streikeretten, og arbeidsgiver vet nå at det bare er å vente på en liten feil, så er streiken over. Det betyr at de aldri trenger å komme noen streikende i møte i fremtiden. Det er et svært ugreit arbeidsliv hvis streikeretten i praksis forsvinner.