Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-21, 19:19   #501
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Nei, men jeg syntes du antydet at det var en planlagt strategi der korona var en sentral faktor, og det betviler jeg.

Det er jo aldri tilfeldig hvor man tar ut i streik. Når man da velger Oslo og Bærum, som har hatt relativt amputert undervisning, så vet jo fagforeningene dette. De kunne ha valgt Risør og Røros, det gjorde er ikke. Ergo er det med hensikt å tamme de som alt har gått glipp av mye og som har foreldre som slt har vært MYE hjemme med skolebarn og barnehagebarn.

Det er selvsagt lov, men jeg synes det var kjipt gjort i år.

Gammel 03-06-21, 19:26   #502
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er jo aldri tilfeldig hvor man tar ut i streik. Når man da velger Oslo og Bærum, som har hatt relativt amputert undervisning, så vet jo fagforeningene dette. De kunne ha valgt Risør og Røros, det gjorde er ikke. Ergo er det med hensikt å tamme de som alt har gått glipp av mye og som har foreldre som slt har vært MYE hjemme med skolebarn og barnehagebarn.

Kristiansand har hatt lite skole på rødt, men ble tatt ut i første omgang.

Gammel 03-06-21, 19:32   #503
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt er det ikke tilfeldig, de trekker ikke lodd liksom. Men å koke det sammen til at korona brukes som et bevisst verktøy. Det går jeg bare ikke med på.

Gammel 03-06-21, 19:42   #504
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er det ikke tilfeldig, de trekker ikke lodd liksom. Men å koke det sammen til at korona brukes som et bevisst verktøy. Det går jeg bare ikke med på.

Enig med deg.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 19:45   #505
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, men det er veldig umusikalsk å ta ut 13 kommuner, og 2(kanskje flere) av de har hatt lite undervisning dette året. Derfor klarer jeg ikke å støtte årets streik.

Gammel 03-06-21, 19:45   #506
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Nei, men det er veldig umusikalsk å ta ut 13 kommuner, og 2(kanskje flere) av de har hatt lite undervisning dette året. Derfor klarer jeg ikke å støtte årets streik.

Tror jeg har fått med deg det, du. Og vi enes aldri derom.

Gammel 03-06-21, 19:48   #507
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trur det handler mest om befolkningstetthet og konsentrasjon av foreldre med reell påvirkningskraft, at sentrale østland, større byer ol. blir tatt ut. Det rammer jo meir strategisk å ta ut ein skule med 700 elever enn ein skule med 45 elever i ytre gokk.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 19:54   #508
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Men akkurat dette var jo argumentet i fjor. Då lot lærarane vere å streike fordi det var umusikalsk, etter seks veker med heimeskule. Kor mange år på rad skal ei yrkesgruppe sitte og sjå på at leiarlønningane auker, mens dei sjølv tar hensyn til tredjeparten?

Det som er umusikalsk her er auke i politikerlønninger, lønn til byråkrater og direktører, i eit år der både lærarar og sjukepleiarar viste moderasjon fordi dei såg at ein streik i 2020 ville gå ut over elevar og pasienter. Hadde dei som oppfordra til moderasjon i forrige lønnsoppgjer, sjølv tatt til takke med applaus og småpenger, ville argumentet om musikalitet halde vatn. Slik denne gruppa opptrådte med tanke på eigne lønninger i fjor, funker det argumentet svært dårlig andre år på rad.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 20:07   #509
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor lenge tror dere streiken varer?

Gammel 03-06-21, 20:29   #510
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Nettopp Nokon.
Og Meisje: kanskje nettopp streiken man burde støtte. Det kommer forhåpentligvis dine unger til gode på sikt.

De aller fleste jeg kjenner vurderer eller søker andre jobber nå, meg selv inkludert. Barnehagelærer med master og annen videreutdanning, ingen forskjell på lønna av den grunn. Jobber alt for mye, smitteutsatt, ekstremt sliten og med ekstremt økende arbeidsmengde. Det går ikke lenger.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 20:37   #511
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde man streiket neste år, etter et forhåpentligvis normalt-ish skoleår, hadde vel det også være umusikalsk, nettopp fordi ungene endelig har fått et normalt skoleår og da må man ikke ødelegge det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-21, 20:42   #512
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hadde man streiket neste år, etter et forhåpentligvis normalt-ish skoleår, hadde vel det også være umusikalsk, nettopp fordi ungene endelig har fått et normalt skoleår og da må man ikke ødelegge det.

Garantert

Gammel 03-06-21, 20:43   #513
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nettopp!
Jeg støtter streiken med hele mitt hjerte.

Gammel 03-06-21, 20:49   #514
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

For ordens skyld; det er mange flere som fikk under kjøpekraft i fjor, altså. Min gruppe fikk 1,7 % og har også flere år med lønnstillegg under Kpi i snitt. UNIO-medlemmer er ikke alene om det.

Og ja, jeg synes det er skikkelig dumt at jeg har et barn som rett og flett ikke er igjennom pensum i flere viktige fag. De var i ferd med å ha flere uker led kun matte nå, men det blir jo ikke noe av. Barna har ikke hatt skidag, ikke akekonkurranse, ikke en avslutning på 1,5 år, og for lite skole og samvær. Da kunne unio gjerne ha valgt en annen kommune. Jeg gar kolleger med barnehagebarn i Oslo som er helt fortvilet etter over et år med stengt barnehage og barnehage med forkortet tid, i tillegg til karantener hos barn og barnehageansatte. Som nå atter er hjemme pga streik.

Klart dette er ønsket av unio.

Gammel 03-06-21, 20:52   #515
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

For ordens skyld; det er mange flere som fikk under kjøpekraft i fjor, altså. Min gruppe fikk 1,7 % og har også flere år med lønnstillegg under Kpi i snitt. UNIO-medlemmer er ikke alene om det.
.

Men kjære deg, det er UNIO som streiker. At ditt forbund ikke streiker har da ikke noe med UNIO å gjøre? Jeg skjønner ikke at bare fordi din gruppe fikk det samme som oss i fjor så kan ikke vi streike i år? Det henger jo ikke på greip i det hele tatt.

Gammel 03-06-21, 20:56   #516
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Nei. Så klart de kan.
Det bare er ikke så enestående som det fremstilles.

Jeg har for øvrig sagt jeg støtter streiken. Fordi jeg synes lønnen er lav. Jeg har ikke sagt et eneste sted at man ikke kan/bør streike.

Likevel synes jeg altså uttaket er skikkelig dust, og gir ønskede harde konsekvenser for en del. Det tror jeg gjør at man etterhvert mister folks sympati.

Gammel 03-06-21, 20:59   #517
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Nei. Så klart de kan.
Det bare er ikke så enestående som det fremstilles.

Det er vel heller ikke poenget. Mitt forbund streiker for meg og mine kolleger, ikke for alle de andre som ikke er medlem.

Gammel 03-06-21, 21:01   #518
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Det er noe av poenget, når man trekker frem andre som er gått opp mye. Man må ta tåle å høre at vi er mange andre som også viste moderasjon i fjor og har fått lavt over tid.

Gammel 03-06-21, 21:04   #519
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Det er noe av poenget, når man trekker frem andre som er gått opp mye. Man må ta tåle å høre at vi er mange andre som også viste moderasjon i fjor og har fått lavt over tid.

Ja med det gir oss vel ikke noe mindre grunn for å streike? Det er jo klart at man fremmer sine saker når man er i konflikt. Noe annet ville jo vært tullete.

Gammel 03-06-21, 21:08   #520
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Siden Oslo er et eget forhandlingsområde må de nødvendigvis ta ut UNIO-medlemmer i Oslo i streik når det først ble brudd.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:07.