|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?
Jeg leste i går at Skolenes Landsforbund har mistet mange (uten at det ble tallfestet) allerede fordi de sa ja når UNIO sa nei.
|
|
|
|
#382 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det tror jeg på!
|
|
|
#383 |
|
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Jeg var kort innom lektorlaget, men jeg orker bare ikke at de er for individuelle lønnsforhandlinger og jeg blir så innmari flau av den der "lektoridentitet-"messinga deres.
|
|
|
|
#384 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Ja, LL har alltid vært helt uaktuelt for meg også. Stort sett blir jeg pinlig berørt hver gang de uttaler seg i media. Elitefokus er ikke noe for meg
|
|
|
#385 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Sånt til generell info: Det gis hele tiden disp for å sørge for at det ikke går ut over liv og helse. Men det misbrukes av arbeidsgiver, som melder om fare for liv og helse på arbeidsplasser der sykepleiere er i streik, selv når bemanningen er høyere enn det som resten av året er helt vanlig helge- eller feriebemanning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#386 |
|
|
Nettopp. Jeg har sterk arbeiderklasseidentitet, så det gjør nesten litt vondt i identiteten å ha mastergrad og (for meg) høy lønn.
|
|
|
|
#387 |
|
Søt og rar
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Skittent spill, pøblis.
|
|
|
#388 |
|
villende
|
Jeg tror også dette er et forsøk på å tvinge igjennom tvungen lønnsnemnd. Nettopp fordi en streik koster mye, både på forbunds- og samfunnsnivå. Det var også poenget mitt; at forbundet neppe gir disp av hensyn til liv og helse, OG at dersom de ønsket en lengre streik, så ville uttaket vært et annet. |
|
|
|
|
|
#389 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#390 |
|
Fartsfantom
|
Jeg skulle ønske vi hadde andre virkemidler som er like tydelige og som ikke går utover en tredjepart. Det vi kan håpe på at tredjeparten, kommentatorer og andre støtter oss og ber KS om å gi seg. Det kunne kanskje ha hjulpet på noe? |
|
|
|
|
|
#391 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Lektorlaget virker litt akterutseilte ift. utdanningsnivået hos lærere, tenker jeg. Når alle nyutdannede blir lektorer, sparker de inn åpne dører, nesten. Selv er jeg lektor med tilleggsutdanning, og med doktorgrad i tillegg, og jeg er medlem i Utdanningsforbundet fordi jeg allikevel anser det som det beste forbundet for meg.
|
|
|
#392 |
|
Er frisk!
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?De kunne for eksempel økt kontaktlærertillegget til det femdobbelte slik at det gjenspeilte den tiden som faktisk brukes på den delen av jobben. Forskjellen i arbeidstid det halve året jeg ikke hadde kontaktlærerstilling var enorm. Men det ville vel også gått v samme ramma?
|
|
|
|
#393 |
|
villende
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Jeg tror faktisk at den eneste måten man kan gi lærerne et løft er å endre lønnssystemet, slik at det ikke ser ut som lærerne får veldig mye mer enn de andre som forhandler. Det er jo en tanke om at alle forbundene skal ende opp med en like stor andel av kaka etter de sentrale forhandlingene. Og det gjør de jo. Forskjellene oppstår lokalt, ved at det gis lokale tillegg hos de enkelte arbeidsgiverne som går ut over den sentrale "ramma". |
|
|
|
|
|
#394 |
|
villende
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Og bare så det er sagt - lokale tillegg trenger ikke gis som individuelle tillegg. Det kan gis som gruppe- eller funksjonstillegg, f.eks. ved å beslutte å øke kontaktlærertillegg, mattelærertillegg, "krevende klasse"-tillegg (gitt på bakgrunn av x antall elever med IOP) eller hva som enn er hensiktsmessig. Men jeg tror det bør ut av sentrale forhandlinger, og inn i mindre "offentlige" forhandlinger, og mer lokale "samtaler". |
|
|
|
|
|
#395 |
|
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Gaia: i Oslo har de blant annet i år gitt en pakke til lærere over 62 år et tilbud om flere lønnstrinn mot at de fortsetter å jobbe et år til. Det utgjør rundt 30 000 og gjør at de lærerne vi absolutt ikke vil beholde fortsetter til høyere lønn.
|
|
|
#396 |
|
50 & somewhat fab
Men det er jo sånn systemet er nå. Jeg har både kontaktlærertillegg, kompetansetillegg for relevante studiepoeng på topp av hovedfaget mitt og to funksjonstillegg, alt via lokale forhandlinger. Klarer ikke å se at det er særlig mer å hente her uten å gå helt bort fra sentrale lønnsavtaler. Og det er altså noe vi IKKE ønsker.
|
|
|
#397 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
På siden, men JA. Det evige fokuset på å beholde "seniorene" for enhver pris, mens i andre enden av arbeidslivet står nyutdannede og sliter med å komme inn i fast jobb og starte livet sitt. Eksempelet her var 62, og det er for all del ikke SÅ gammelt (men gammelt nok til AFP i det offentlige). En lønnspott er relativt statisk, ofte, noen må ut for at andre kan komme inn.
|
|
|
#398 |
|
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Helt ærlig tror jeg at det trengs andre ting enn lønn for å rekruttere og beholde lærere, selv om lønn sikkert bør komme i tillegg. Det hjelper f.eks. ikke å heve lønnen når yrket er utsatt for stadige omveltninger og mistillit. Når regjeringen samme år som vi har brukt masse, masse tid på å implementere nye læreplaner foreslår en reform som blant annet innebærer å skrote en hel haug med fellesfag (som riktignok ble skrinlagt), så vitner jo det om lite respekt for det arbeidet som er gjort. En hel haug med nyutdannede risikerte å plutselig sitte med en kanskje verdiløs utdanning fordi fagene deres kanskje forsvant. Selv om dette ikke ble noe av, vitner det jo om en politisk vilje til å kaste rundt på lærere som neppe er heldig for rekrutteringen.
|
|
|
|
#399 |
|
villende
|
Men det blir konsekvensen, så lenge lærerorganisasjonene (på vegne av lærerne) holder fast ved at det ikke skal forhandles individuelt. Man får ikke i pose og sekk. |
|
|
|
|
|
#400 |
|
|
I år er det faktisk en ok begrunnelse for å beholde. Fordi lærerprogrammene er lagt om er det ingen som kommer ut av allmennlærerutdanningen i år = få nyutdannede tilgjengelig.
|
![]() |
|
|