|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai-planer i årHer blir det nok grilling og is, kanskje pavlova eller trippel kremkake fra Det søte liv i tillegg. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai-planer i årIngen planer. Har en russ i hus, jeg håper de får russe litt. Væravhengig dag. I fjor spiste vi middag på Egon på kvelden, kanskje vi fjør det samme i år. Er det møkkavær, blir det sofa, tv og is. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: 17. mai-planer i årHvordan rekker alle sånne overdådige frokoster, vekke? Morgenen er travel synes jeg.
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: 17. mai-planer i årVi tenker å invitere mine foreldre og bror til kaker og kaffe. Kanskje grilling dersom det er vær til det. Og så prøve å gjøre dagen mest mulig gøy for 11 åringen som nok er den som syns det er mest trist at det ikke blir skikkelig 17 mai for andre år på rad. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: 17. mai-planer i år
Tror ikke alle rekker overdådige frokoster selv om noen gjør det altså.
|
|
|
#26 |
|
Sv: 17. mai-planer i årDet er sikkert sånn, bare år etter år leser jeg om frokost-gjester eller de som skal være gjester, boble frokost og alt mulig.
|
|
|
#27 |
|
ctrl+z
|
Sv: 17. mai-planer i årMye frokost har utgått tidligere, nettopp fordi barnetoget har hatt oppmøte halv ti. Det tar litt tid å få på bunad, for eksempel, da har ikke overdådige bord vært prioritert.
|
|
|
#28 |
|
Semiaktiv
Ja, noen har det jo alltid vært, men neppe folk med barn i barneskolealder, som skal gå i tog eller som spiller i korps.
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: 17. mai-planer i årVi hadde god, litt sen frokost i fjor, men det var jo fordi skoletoget var avlyst. Det skal vi garantert ha i år også! Normalt haster vi ut døren for å rekke alt. Neste år er vi nok tilbake til normalen. Yngste kan da gå i tog med ungdomsskolen, men det er frivillig. Regner likevel med han gjør det. Det skjer jo ikke noe annet på den tiden.
|
|
|
#30 |
|
Er frisk!
|
Sender deg en kake i posten!!
|
|
|
|
#31 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: 17. mai-planer i årMalama, dette er vanligvis vår greie på 17. mai: Vi spiser 17.mai-frokost på hotell i byen, ikke lange rusleturen opp til der barna skal stille opp til tog. For all del; stress og mas å komme seg opp og i finstas og ut av døren og kjøre ned til byen, men akk så deilig når vi er på plass i restauranten. Fin start på en hektisk dag. Håper det kan bli sånn til neste år igjen. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
nju nja njo
|
Sv: 17. mai-planer i årVi har ingen planer. For ungenes del håper jeg at de finner en venn de kan være litt med, hvis ikke tror jeg vi bare må kjøre oss en tur. Stusselig å sitte hjemme hvis alle naboene har grillfester.
|
|
|
#33 |
|
ctrl+z
|
Sv: 17. mai-planer i årJeg har familie l nærheten, det hjelper ikke nødvendigvis. De har andre å feire med, så da er vi alene. I år er i det minste barna hos meg.
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 05-05-21 kl 11:42. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
nju nja njo
|
Sv: 17. mai-planer i årJeg føler også på å bli valgt bort akkurat nå, sikkert derfor jeg har litt blues. Helligdagsblues. Hvis noen har forslag til hvordan vi kan løfte dagen litt vi som ikke skal feire med noen, så bring them on! Tror fryseren må fylles med is og øleskapet med godt øl til kvelden i hvert fall.
|
|
|
#35 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: 17. mai-planer i årI fjor var jeg faktisk en av de få som stod på slottsplassen den 17. mai. Knertens skole hadde jubileum, så avgangselevene var invitert til å stå i flaggborg. Det føltes ganske så flott og spesielt.
|
|
|
|
#36 |
|
Sv: 17. mai-planer i årDere har nok helt rett i at det ikke er "alle", det bare føles sånn av og til. Jeg har bekjente som spiser frokost hos sine foreldre, i en annen kommune, før skoletoget også (men det toget går når vårt er ferdig da, sånn i vanlige år)
|
|
|
#37 |
|
Semiaktiv
Sv: 17. mai-planer i årJa, jeg synes begge deler er fint. Jeg elsket de rolige morgenene med koselig vennefrokost som vi hadde da vi var studenter, og før vi fikk barn, der vi ruslet til byen og så på borgertoget kl 13, og gikk ut og tok en øl etterpå. Men jeg elsker også det hektiske løpet med barn i skoletog, det er jo det som er 17.mai. I fjor og i år hadde jeg heller foretrukket den hektiske varianten, selv om det forsåvidt var hyggelig nok slik det ble. Kanskje særlig i fjor, da eldste hadde flunkende ny bunad som hun gledet seg slik til å vise fram, og de to yngste hadde siste år på barneskolen, med flaggborg og skolejubileum, og skulle gå helt forrest i toget og det skulle være ekstra stas. Men når vi ikke lenger har barn i skoletog kommer jeg nok sikkert til å sette pris på muligheten til å ta det med ro og etablere nye tradisjoner igjen.
|
|
|
#38 |
|
|
Sv: 17. mai-planer i årJeg elsket 17. mai som student og før barn. Da var det champagnefrokost, pent dekket bord, sang og god mat hele dagen. Mye latter og enorme mengder bobler. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: 17. mai-planer i årVi skal ha besøk av mannens tante og søskenbarn. Det blir grilling eller koldtbord, og selvsagt kaker og is. Rolig feiring. Litt vemodig at eldstemann ikke får gå i siste 17. mai-tog med barneskoleklasse, men sånn er det bare.
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye. 2008 - 2011 - 2013 Sist redigert av Myria : 05-05-21 kl 11:11. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: 17. mai-planer i årVi har hatt frokosttradisjon i alle år. Vi gjør mesteparten helt klart dagen før, dekker bordet pent, lager til mat på tildekkede fat som står i i kjøleskapet over natten. Har så liste over hva som skal gjøres på morgenen (varme rundstykker, varme rømmegrøt, lage eggerøre etc.) pluss praktiske ting (dusje, kle på oss etc.) også står vi bare opp tilsvarende tidlig slik at jeg rekker alt. Det må dog legges til at jeg ett år tok imot gjester som hadde sett feil og kom en halvtime for tidlig, iført bare undertøy og T-skjorte fordi jeg hadde planlagt å ta på meg bunaden den siste halvtimen. Det ble egentlig bare festlig. I år skal vi ha russefrokost (utendørs koronavellig, men dog). Hadde foreslått kl 10 siden de ikke skal gå i noe tog i år, men det ser ut som om det blir kl 7 i stedet fordi de sannsynligvis blir å være våken om natten. Da står jeg opp minst et par timer før, og får heller kompensere med en tidlig kveld eller middagshvil. Det er jo bare en gang. |
|
|
|
![]() |
|
|