|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kj-lydenNår vi kom flyttende fra Oslo til Nord-vestlandet på 80-tallet ble min bror sendt til logoped pga. dette. Jeg har inntrykk av at det ikke er noe som skjer lenger. Mine barn bruker kj-lyden og det er vanlig å kunne i den dialekten vi snakker. Men jeg ville nok ikke rettet på andre som uttaler den feil. Skal innrømme at jeg syns det er litt merkelig og legger godt merke til det når det sniker seg inn i det skriftlige. Ser enkelte ganger at folk kan finne på å skrive ord som starter med skj som kj eller omvendt, sikkert fordi de er usikker på hvile ord som begynner med hva når lyden blir den samme. Ei jeg kjenner skrev f.eks. om at hun skulle kjøpe seg kjørt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Kj-lyden
Der har du et av mine barn. Han har på enkelte områder et større ordforråd på engelsk og finner ofte på å bare endre endingen på engelske ord for å fornorske dem. Blant annet kalte han tyngdekraften for graviteten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Til og med ungene mine humrer av mentorene i The Voice. Særlig Ina, hun er herlig språkforvirret.
![]() |
#24 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
#25 |
|
Det er sånt min gjør også. Og ofte opplever jeg at jeg ikke forstår hva han sier fordi han har et ordforråd på engelsk som er veldig annerledes enn mitt. Mens mannen min, som også er interessert i dataspill, alltid skjønner hva han mener.
![]() |
![]() |
#26 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, mannen og guttungen snakker også ofte sammen på dataspilsk, og da faller jeg av med en gang. Det blir helt kaudervelsk for meg.
![]() |
#27 |
geskjeftig
|
Det gjorde/gjør mine også! Og særlig på la, av en eller annen grunn. Veldig rart. Mine sier "lo" i stedet for "la" og følgelig "ledde" i stedet for "lo". De må konsentrere seg for å gjøre dette riktig, etter at jeg har fortalt dem at det bare er helt feil.
Ja, det er helt vilt. Mine bøyer også de engelske ordene på norsk, og kan finne på å si: "Oi, deilig middag, den er en hel stækk med obsidian!" :koko:
![]() |
#28 |
Tatt på
|
![]() Sv: Kj-lydenJeg får litt spader av sj-lyder der det egentlig skal være kj-lyd. Nå bor jo jeg i Stavanger og her er det en tynn sj-lyd og ikke en sch-lyd som jeg ofte opplever/innbiler meg det er mer av andre steder. Sjylling, kjylling eller schylling, det er stor forskjell på disse altså.
![]() |
#29 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Kj-lydenDette er ikke noe jeg irriterer meg over, og jeg tviler på at noen vil ha tungt for å forstå hva som menes hvis noen snakker om halssjede eller blåsjell i stedet for halskjede eller blåskjell. De kan irritere seg, men de får ikke gjort noe med det. Ikke bør de gjøre noe heller.
![]() |
![]() |
#30 |
Personlig pessimist
|
Jeg så nettopp råmateriale til en filmsnutt laget av vgs-elever her i området:
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
![]() Sv: Kj-lydenNiobe, |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Fola Blakken
|
Dette var tankevekkende, og jeg forstår datteren din godt, og syns du har taklet det helt ypperlig. Takk for at du deler.
![]() |
![]() |
#36 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Kj-lydenNår jeg underviser om næringskjeder eller kjedereaksjoner ser jeg meg nødt til å uttalepresisere, men jeg korrigerer ikke elevene enkeltvis, utenom hvis jeg vet helt sikkert at dette kan de egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Kj-lydenHun ene datteren min sier aldri kj-lyden, det blir bare kommentert når hun sier ting som gir en helt annen betydning. Kanskje to ganger siste halve året, begge deler handlet om smykker, ikke underliv.
![]() |
#38 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Kj-lyden.Privat har det blitt rettet på fra barna var små, og lyden var på plass samtidig med andre lyder. Blant elevene mine er det ca 50% som ikke kan si denne lyden, og det har ikke sammenheng med talefeil.
![]() |
#39 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Kj-lydenMine unger er korrigert privat og klarer det fint, selv om minstemor altså sliter med bøying av sterke verb, hun lagg, hun gidde, hun er 5 år. Det går nok over
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 26-04-21 kl 19:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
![]() Sv: Kj-lydenJeg blir litt sånn trassig når det gjelder aksept for at lyden kan forandres, men forhåpentligvis kan mine barn bringe videre rett uttale til sine barn igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|