Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-21, 22:38   #1
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Fra min dialekt:
Kråna/i kråna = kroken eller hjørnet. Type vi har ett lite bord i ett hjørne på stua. Om noen leter etter noe som ligger der vil jeg si at "det ligge i kråna der". Min mann har til og med adoptert det.
Tvåge = klut/fille til å vaske med
Bo(å)ss = søppel
Dørgott = nederst på dørkarm/dørstokk
Hue = lue
Hi/hin sida = andre siden som i feks andre siden av veien.

Gammel 06-03-21, 22:39   #2
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, opplett ja. Som regel er det i mellom to byer eller når det ikke varer hele dagen, da er det opplett.

Gammel 06-03-21, 22:43   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Fra min dialekt:
Kråna/i kråna = kroken eller hjørnet. Type vi har ett lite bord i ett hjørne på stua. Om noen leter etter noe som ligger der vil jeg si at "det ligge i kråna der". Min mann har til og med adoptert det.
Bo(å)ss = søppel
Hue = lue

Nå lurer jeg veldig på hvor du er fra. Av de ordnende er 60% mine ord, 40% helt fremmede!

Gammel 06-03-21, 22:48   #4
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå lurer jeg veldig på hvor du er fra. Av de ordnende er 60% mine ord, 40% helt fremmede!

Takk det samme da!
Skal prøve prikke.

Gammel 07-03-21, 01:17   #5
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Fra min dialekt:
Bo(å)ss = søppel
Hue = lue

Tror vi må ha samme opprinnelsessted.
Fjelgt og ufjelgt er ord jeg av og til bruker selv om jeg har bodd i Trondheim i over 20 år.
Og mine fintrønderbarn kan ordet schnavvel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.