Sv: Rasistiske steder?
Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.
Signerer denne. Det undret meg at en del slekt og venner på "landet" er så fryktelig redd for andre, siden de ikke kjenner særlig mange. Så gikk det opp for meg at det er nettopp derfor. Folk som kjenner f.eks. tyrkere kun gjennom avisene har grunn til å være skeptiske, det er ikke mye positivt som når fram til overskriftene. Det samme gjelder homofobi også. Tror jeg.
For folk som jobber i for eksempel politiet så vil også dette slå den andre veien. Dessverre ER det sånn at innvandrere fra enkelte land er skrekkelig overrepresentert innen en del typer kriminalitet. Det store flertallet også innen disse gruppene er uansett helt lovlydige mennesker, men de man som politi treffer er jo de som ikke er lovlydige. Jeg tror det krever refleksjon over gjennomsnittet, og ganske mye debriefing innimellom.
Som him pleier å si, fordommer er hjernens måte å sortere informasjon på. Hvis de eneste menneskene med mørk hud du treffer, dag ut og dag inn, er kriminelle, mens du møter både hvite og fargede ikke-kriminelle, vil det være vanskelig (men selvsagt ikke umulig!!) å overstyre hjernens fordomsrefleks. Derfor tror jeg du får en større andel av den typen hendelser vi har sett i Oslo og i Trondheim i byer enn på landet.