Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?
Da jeg var på toalettet på en restaurant på sørlandet i sommer, sa en mamma til datteren som gikk inn i en bås: -Æ står udforbi. (Jeg står utenfor) Udforbi synes jeg er helt fantastisk, jeg vet de bruker det på sørlandet og i Rogaland.
Stesønnen min er halvdansk. Han har bodd i Danmark fra han var 6, men snakker norsk flytende. Han bruker av og til danske ord der det skulle vært norske, og det ga følgende ordveksling mellom han og søsteren min da han var ganske liten.
Søsteren min satt ved et piknik-bord, stesønn går bort til henne og sier "Må jeg sitte her?" Hvorpå hun raust svarer: "Neida, du kan sitte akkurat hvor du vil!"
Og litt verre - en kollega studerte i Danmark, og en studievenn kom bort til henne etter å ha sittet på i hennes bil på en utflukt, og spurte "Må jeg sitte på tilbake også?" Og hun sier, "Neida, det må du ikke!" med et stort smil. De fikk heldigvis oppklart misforståelsen før stakkaren måtte finne busstasjonen for å komme seg hjem igjen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|