Sv: Sommerferie i Norge med elbil (og hund)
Vet ikke om jeg er diskvalifisert fra å svare siden vi har Tesla da ( ), men selv om den var dyr er den ikke den største modellen og vi har nok under 50 mils rekkevidde fulladet selv på sommeren. Det første året tenkte jeg mye på strøm og lading, men så ble jeg vant til det.
Å kjøre elbil er for meg en helt annen måte å kjøre bil på. Ladekapasiteten i Norge opplever jeg som god - sikkert en fordel å også ha tilgang til Teslas ladere (uten kostnad, vi kjøpte for nesten fire år siden), men vi har skaffet oss alt av adaptere og kan lade nesten hvor som helst. Ladehastighet varierer da, men i motsetning til når vi fylte vanlig drivstoff, så setter vi nå bilen på lader og så rusler vi tur i området hvor vi lader. Eller benytter tiden til dopause og kaffe. På den måten får vi sett områder vi ellers bare ville kjørt forbi.
Vi bor i Nord-Norge, og er godt vant med kulde/mye friksjon i veibanen (vann/snø), (mot)vind osv - man lærer seg å se det an. Bilen vår forteller hele tiden hvor mye som er igjen på batteriet og hvor mye vi bruker - og legger vi inn destinasjon informerer den om hvor vi trenger å lade osv (på teslas nettverk).
Ladeapper er en god ide - jeg liker Nextcharge og Ladenå.