Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfag
Opprinnelig lagt inn av løve70, her.
Her vi bor var det stikk motsatt. Yrkesfag ble fremhevet som valget for de fleste, mens studiespes var for de få. Jeg kjenner flere som har opplevd det samme, på ulike skoler i Sandnes/Stavanger området. Rådgiveren pushet temmelig hardt på arvingen for å få henne til å velge hestelinjen istedetfor studiespes....
Jeg tenker at målet må være å prøve å finne den linjen som passer best for den enkelte elev, ikke å pushe det ene fremfor det andre.
Det er ganske likt som her, i Kristiansand. Yrkesfag ble veldig fremsnakket og særlig dersom man ikke vet om man vil studere etterpå. Opplever vår rådgiver som særdeles flink; men vi er nok heldige? Hun har god oversikt over de ulike programmene og vet hva man må ta videre for å komme inn på x eller y studie.
10.klassingen søker seg til studiespes; yngste går nok for yrkesfag. Begge velger selv.
Her tror jeg det er ca 50/50 som går studiespes/yrkesfag. I fjor kom alle søkere inn på studiespes ønsket sitt her i byen på de tre skolene som har det. Da tenker jeg på ren studiespes linje.