Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rådgivning - studiespes vs yrkesfag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-21, 11:27   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfag

At det fortsatt er nedlatende holdninger til yrkesfag og hvem som går der/bør gå der er utrolig irriterende. Jeg tipper det er noe av bakgrunnen for at det er forskjell på vestkant og østkant og flere her er jo inne på ulike årsaker også. Men slik som Venla beskriver, at de sier studiespes er for de som kun skal bli leger er jo hårreisende. Og så mange med BI bachelor og master som sitter rundt på kundeservice etc nå, så er veien til god lønn og jobb vel så spikret med yrkesfag.
Jeg har to barn som er studiespes velgere, en som går ut av videregående nå fra idrett og en som skal begynne. Han eldste er lei skolen og skal heldigvis i militæret, tipper han må ta opp fag for å kunne studere videre. Hun yngste jobber mer med skole, men har også gode kreative evner som kunne tilsi at hun kunne velge en mer "spennende" linje enn vanlig studiespes. Jeg merker også på holdningene deres at de mener at de som går på yrkesfag enten er teorisvake eller er "spesielle". Hva nå enn det siste betyr. Jeg merker på rådgivningen på vår skole, ikke i Oslo, at de er lite alternative i rådgivningen. De bare plasserer eleven i "teoristerk og studiespes" gruppen uten å diskutere, framsnakke og vise andre alternativer.
Det er selvfølgelig mange som ikke passer på yrkesfag, men man har fortsatt en vei å gå når det gjelder åpen tankegang for å velge dette framfor "trygge" studiespes.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.