Sv: Grønnsakstråd 2021
Fjoråret var ok. Fikk bra med poteter i et hugelbed, mens de som var satt i tidligere plen ble fullstendig spist opp av kjølmark. Gulrøttene og betene ble bra, og vi hadde sukkererter hele våren, sommeren og høsten (den siste blomstret fortsatt i november).
Gikk litt berserk i frø-shoppingen i fjor, så jeg må bare få plantet i 2021. Har både egen hage, og skal bidra til en nabolagshage, så har muligheter for å få avsetning på mange småplanter.
Av matplanter har jeg så langt satt løk og hvitløk, og plantet frø til løk, artisjokk, paprika og chilli. Skal også så kvann ute så snart jeg får tak i kompost/jord der de skal stå. De trenger en frostperiode for å spire. Planen videre er å så purre og mer tomat i januar, og selleri, solhatt og tomatillo tidlig i tirsdag.
Problemet her er å få tak i nok kompost/matjord. Bakken er full av leire, så det meste dyrkes i pallekarmer. Det blir dyrt å fylle dem med torvfri posejord fra hagesenteret. Prøvde å få levert et lastebillass av kommunal kompost, men oppkjørselen var for trang. Har ikke henger eller hengerfeste på bilen, men har vurdert å leie bil og henger. Tror det vil lønne seg totalt sett.
Jeg vil veldig gjerne kjøpe settepoteter, @luftslottet!