Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-20, 13:04   #10
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Jeg kom på at jeg for uendelig lenge siden tenkte å lage et eller annet med kondensert melk. Men så ble det ikke gjort, og boksene ble puttet "på et lurt sted" og stuvet vekk. Nå ble jeg inspirert!

Så jeg har laget i overkant av 200 karameller. Halvparten ble "vanlige" karameller, laget med to bokser av den russiske kondenserte melken som Toffskij viser fram. Jeg lagde også en liten haug med karameller med en annen type kondensert melk (se vedlegget). For variasjonens del tok jeg i lakrispulver. Gode de også!

Og så lagde jeg til slutt karameller av en boks med kondensert melk hvor det underveis framstod som om dette ikke kom til å bli bra. Melken var mye mer tyntflytende og var mer melkehvit enn den blek-gule som de andre boksene hadde. Underveis i kokeprosessen syns jeg også at denne siste runden så veldig rar ut.

Men! Smaken ble god. På alle de forskjellige typene med boksmelk.

Mine notater etter denne runden:

* Kok i teflongryte
* Bruk digitalt termometer og kok til 118 grader (pass på at du rører, slik at det ikke bare er deler av massen som når 118 grader), ellers kan massen bli for klissete
* Skjær opp i biter som er akkurat passe for mellomleggs"papir" i plast
* Bruk salt!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg boksmelk.jpg (910,9 KB, 9 visninger)
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.