Sv: Nytt barneblad for barn mellom 3 og 7 år
Dette er noe vi må se på også. Det ser spennende ut. Til nå har ungene bare abbonert på Bamse verdens sterkeste bjørn. (Anbefales! Koselig og med store bokstaver.)
Når det gjelder små og store bokstaver er min erfaring hjemmefra at ungene lærer å kjenne igjen de store bokstavene først, men at det ikke tar lange tiden før de skjønner poenget med de små bokstavene også. HE (6,5) leser begge deler. JC (4,5) leser de store, og har begynt å skjelne de små bokstavene fra hverandre. Det viktigste for å få ungene til å lese selv er etter min erfaring heller bokstavstørrelsen enn bokstavtypene. JC prøvde seg til og med på gotiske bokstaver forleden, siden de var de største på boksiden vi holdt på med. Og HE leser alt det skal være, bare det ikke er for smått.
På de ulike skolene, og mellom lærerne på enkeltskolene diskuteres det stadig hva som er mest hensiktsmessig i valg av bokstavtype. Jeg er vant til at valget er opp til læreren/årsteamet. For egen del har jeg og teamet mitt endt opp med å lære inn små og store bokstaver samtidig, men med hovedfokuset på de små bokstavene. -Men vi har hatt en del diskusjoner om dette innad i teamet både før og underveis i førsteklasseåret.
|