Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG TALT!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-20, 12:00   #561
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Pffft. En pr vindu!

Dvs, på kontoret hang vi opp ni i møteromsvinduene tror jeg. Ble kjempefint! Tror ikke de vise menn ble særlig forvirra heller.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 12:04   #562
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Dvs, på kontoret hang vi opp ni i møteromsvinduene tror jeg. Ble kjempefint! Tror ikke de vise menn ble særlig forvirra heller.

De blir nok mer forvirra over at det henger EN i hvert eneste vindu i hele byen, enn av de ni som henger i samme bygg.

Gammel 21-10-20, 12:14   #563
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En stjerne - stjernen? Sier dere det altså?

Vet det er lov å skrive det altså, men for meg ser det bare rart eller høytidelig ut. Som om dere alle kommer fra Bergen eller siterer dikt eller julesanger. "En stjerne skinner i natt".

Gammel 21-10-20, 12:19   #564
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En stjerne, ja. Men er fraktisk fra Bergen, da.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 12:27   #565
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Vet det er lov å skrive det altså, men for meg ser det bare rart eller høytidelig ut. Som om dere alle kommer fra Bergen eller siterer dikt eller julesanger. "En stjerne skinner i natt".

Stusser ikke så mye over dette ordet, men JENTEN, KONEN, HYTTEN og BENENE er det verre med.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 12:28   #566
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skriver en, men sier ei. Så også med liste. Ei liste, og det gjelder å vite hvor man skal legge den, lista.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 12:29   #567
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sier (og skriver) en stjerne - stjerna.

Gammel 21-10-20, 12:32   #568
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Sier (og skriver) en stjerne - stjerna.

Hankjønn i entall, hunkjønn i flertall altså? Interessant.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg skriver en, men sier ei. Så også med liste. Ei liste, og det gjelder å vite hvor man skal legge den, lista.

Det er vel først og fremst ei list det er greit å vite hvor man skal legge. Selv om det sikkert er lurt å vite hvor man skal legge ei liste også.

Nå er vi visst laaaangt over i flisespikkeland, noe vi har et eget underforum for, så jeg bør vel liste meg ut av denne tråden.

Gammel 21-10-20, 12:33   #569
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror jeg sier en/ei stjerne om hverandre. Men skriver en og sier stjerna uansett personlig pronomen.

Gammel 21-10-20, 12:34   #570
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Oh yes, så absolutt. Jeg kan si konen, kuen og hytten også, men det varierer litt. A-endinger føles veldig unaturlig i min munn. Og jeg er fra det sentrale Østland, og har foreldre som ikke snakker slik. De mener dog at en ansatt i barnehagen i stor grad påvirket min språkutvikling frem til jeg var 5 år - selv har jeg ikke peiling.

(Men nå leste jeg et sted at noen mener "fjes" også er forfinet språk som ingen sier på ramme alvor - det var helt nytt for meg)

Gammel 21-10-20, 12:35   #571
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier definitivt EN stjerne ja. Bortsett fra i adventssammenheng - da sier jeg alle stjernene.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 12:36   #572
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg sier definitivt EN stjerne ja. Bortsett fra i adventssammenheng - da sier jeg alle stjernene.

Gammel 21-10-20, 12:36   #573
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stjernå. Hyttå.

Dragen forstår ikke hva jeg sier uansett. Hun smiler bare pent veloppdragen.

Gammel 21-10-20, 12:36   #574
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Gammel 21-10-20, 12:45   #575
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg klarer ikke si "en stjerne" og det gjorde UUTHOLDELIG vondt å skrive det nå. Ei stjerne, stjerna, ei stjerne i hver himmelretning. I desember, IKKE november og januar.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 12:53   #576
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hankjønn i entall, hunkjønn i flertall altså? Interessant.

Nei, hankjønn i ubestem entall, hunkjønn i bestemt entall.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 13:24   #577
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier hytta, bena, jenta og øya. Men oftest konen (til) og definitivt stjernen og boken.
Og aldri ei, bare en.

Og bare for å ha sagt det: DET ER IKKE JÅLERI; DET ER SÅNN JEG SNAKKER! ferdig snakket. ( )

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 21-10-20, 13:25   #578
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I min verden er det ikke rarere at noen sier "stjernen" og "konen", enn at andre sier "stjernå", "itte", "veit itj" og andre uttrykk som ikke er direkte skriftbaserte. Å benytte "ei" foran substantiv bød meg i mot fra barneskolen, jeg føler det helt unaturlig for min del. Akkurat som at vennene mine fra landsbygda utenfor Hamar legger trykket på helt andre steder i ord enn hva jeg gjør. Andre må si hva de vil.

Og ja nettopp Pøbel; det er jo sånn jeg prater. Ikke et bevisst valg jeg tar.

Gammel 21-10-20, 13:28   #579
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

HOLD HØYRE! Og ikke ta short cut venstre. DET ER KORONA! Av og til må jeg ut et ærend.

Gammel 21-10-20, 13:29   #580
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg sier hytta, bena, jenta og øya. Men oftest konen (til) og definitivt stjernen og boken.
Og aldri ei, bare en.

Og bare for å ha sagt det: DET ER IKKE JÅLERI; DET ER SÅNN JEG SNAKKER! ferdig snakket. ( )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.