Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG TALT!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-20, 14:45   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Det er vel ikke et problem å servere glutenfritt, men det er et problem at flere påroper seg å ha en allergi eller intoleranse de ikke har. For det fører fort til at man kan bli litt mer slepphendte med de som virkelig har intoleranse eller cøliaki, når man opplever at enkelte påroper seg noe de faktisk ikke har, eller har fått diagnostisert hos homøopat eller tilsvarende (jeg snakker ikke om dere som beviselig HAR det altså). Det er forskjell på dem som blir litt oppblåst i magen av hvetemel (som jeg blir, jeg forsøker å holde meg unna melprodukter, fordi jeg blir rar i magen av det), og dem som blir syke om brød skjæres på samme fjøl som det de spiser. Man trenger liksom ikke spise opp se glutenfrie alternativene om man ikke har cøliaki tenker jeg.

Det ER jo ekstraarbeid og -kostnad å handle inn og lage glutenfritt til dem som må ha dette, og da forstår jeg godt at man kan bli gretten av å handler inn ekstra til folk som bare føler at de er intolerante. Selv i 2020. Og når noen ikke skal ha svin (det er hauger av ikke-muslimer som mener de ikke tåler det), noen som ikke kan ha melk, noen som er vegetarianere, noen veganere osv osv, så kan det bli vanskelig å lage mat.

Av og til føler jeg at noen gjør seg veldig interessante med å fortelle om alt de ikke tåler og ikke kan spise. Som om det er litt kult. De jeg kjenner som virkelig ikke kan spise ting, synes derimot det er litt trist. Og en del av dem har som regel med egen mat, fordi de ikke vil være til bryr og/eller de blir såpass dårlige om man ikke har vært flinke nok til å ha separat skjærefjøl/unngå bruk av nøtter whatever.

Et familiemedlem med «hvitløksallergi» spiste i årevis hvitløk hos meg, helt uten å bli syk (etter å ubevisst ha forsynt seg av rett med hvitløk uten å bli det aller minste syk, sluttet jeg med hvitløksfrie alternativer, man unnlot å si det var hvitløk i. )

Det er selvfølgelig null problem å legge til rette for mennesker som har allergier eller intoleranse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.