Sv: Hvor ofte bytter dere sofa?
Vi har stort hus og mange sofaer, de fleste kjøpt brukt oppigjennom. Vi har hittil bare kvittet oss med fire sofaer på de 20 årene vi har hatt felles bolig (og har 6 andre sofaer i huset, som står der nå...):
- En rød-gul-grønnrutete sovesofa mannen hadde med inn i heimen, og som fikk leve ganske mange år som gjesteseng før den røk, da den ikke var det vi trengte mer. Gikk på Finn. Total levetid hos ham/oss kanskje 15 år?
- En brun skinnsofa som rett og slett var et bomkjøp. Jeg hadde fått for meg at vi trengte skinnsofa med barn, så et "fornuftkjøp" som aldri ble helt hjertelig og heller ikke møtte behovet etter hvert. Den fikk vel bo hos oss i 12-13 år, de siste på kjellestua, før den ble gitt bort på Finn
- En brun ikea-sofa som jeg var sikker på at jeg skulle bli lei av fort, men som jeg virkelig BRUKTE OPP, de siste årene på TV-stua, før den til slutt var helt nedsarvet og ble kastet. Den ble vel 25 år, minst.
- En "dobbelt" sofa/binge som jeg kjøpte brukt her inn og var VELDIG glad i - jeg tror vi hadde den i 10 år, og solgte den videre på Finn. Men den ga rett og slett ikke nok sitteplasser
Vi endrer bruk av rom i huset over tid, så å ha samme sofa i 20 år i samme rom vil rett og slett ikke skje, selv om jeg skulle elsket den. Så jeg kjøper og selger på Finn, for jeg kan ikke forsvare for meg selv å bruke 20 - 30 000 på et møbel som jeg så vil ommøblere bort noen år etterpå. Det ville låst meg altfor mye. Og man får jo nesten ingenting for brukte sofaer/flip side: Man får FINE sofaer for en slikk og ingenting på Finn.
De sofaene som står i huset nå er:
- En sjeselongsag i allrommet. 12-15 år gammel, skal få leve lenge enda. Den har aldri blitt flyttet rundt på, faktisk, og ble til og med kjøpt ny!
- En modulsofa fra Ikea i stua. Den stod i den lille TV-stua før, så da vi flyttet den inn som stor god-sofa i stua i fjor, så trengte jeg flere moduler, som jeg fant på Finn og spedde på med. Vi startet vel på den for 10 år siden eller noe, minst. Den er utgått fra Ikea, men det kjøpes og selges mange moduler på Finn, jeg tror vi er flere som bruker den som et sånt fleksibelt møbel som vi øker og reduserer størrelsen på. 
- En Friheten sovesofa på spill-/gjesterom 2. Kjøpt på Finn i fjor.
- En kjempeflott hjørnesofa i kjellerstuen/gjesterom 1. Kjøpt på Finn i fjor, da vi pusset opp kjellerstuen. Fungerer også som ekstraseng for evnt. barn i gjesterommet (som har en dobbeltseng)
- En 2-seters sovesofa på rommene til hvert av de eldste barna. En kjøpt ny, en brukt, begge i fjor, da vi pusset opp rommene deres.
(Dere skjønner kanskje at jeg ikke har et veldig stilrent hus. )
Sist redigert av Polyanna : 12-08-20 kl 09:38.
|