Sv: Har du feiret 17. mai inne med besteforeldre i dag?
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Men jeg mener at denne saken har en emosjonell side som faktisk bør lyttes på. Folk har ikke hatt det bra i karantene. Man må veie det å ikke ha det bra mentalt, en tilstand som er høyst reell og som man kjenner på, opp mot faren for smitte, som har en høyst varierende sannsynlighet for å inntreffe.
Vi har vært "heldige" og fått legen min til å gjøre denne vurderingen. Alle aldre og sykdommer på bordet og legens vurdering endte opp med å bli: "Korona har flere problemstillinger. Akkurat nå må dere ta hensyn til det høyst reelle problemet som er der. Sånn utover at moren din er et par år for gammel, så er det ingen andre risikofaktorer involvert. Dere har ikke vært antydning til koronasyke noen av dere. Da bor dere tidvis sammen i andre konstellasjoner enn husholdningene normalt sett innebærer. Vi må ordne opp i det som faktisk er et problem fremfor det som kanskje kan skje."
Jeg er en pragmatiker og tenker veldig likt som legen. Derfor har vi hatt samvær med min mor og samboer (og bodd sammen også).
Men det er jo noe helt annet at noen har hatt ulike utfordringer av varierende alvorlighetsgrad i karantene og at man skal måtte kunne be 20 stk som sitter oppå hverandre uten andre smittetiltak på 17. mai?
Det er faktisk ikke lov å ha 20 stk hjemme som ikke har avstand til hverandre, og det er ingen som vil sagt at "siden du har hatt det så vanskelig i karantenetiden, gjelder ikke avstandsregelen for dine gjester". Det ville jo vært helt vilt. Det er klart det er gode tungtveiende grunner for enkeltpersoner til å fravike fra retningslinjene, som du nevner. Men om alle velger å bryte dem fordi det er upraktisk eller bare fordi de vil ha flere gjester enn de har plass til, vil det fort ende med nye innstramninger og det vil jo være veldig alvorlig, særlig for dem som led mest under det sist. Så da må vi jo ta ansvar og gjennomføre det vi har mulighet til i alle fall.
Folk flest har hatt det kjedelig og slitsomt, men helt greit i karantene.
Noen har hatt større utfordringer og atter andre har hatt meget alvorlige utfordringer. Men folk flest har ikke hatt det sånn at de fortjener å få lov til hva de vil nå.
|