Sv: Korona - smittesporingsapp
Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.
Men igjen, hva er egentlig problemet med at andre vet hvor jeg er?
Det finnes ikke en eneste grunn til at noen skulle finne det interessant, og såvidt jeg vet har jeg lite å skjule. Og siden jeg allerede er unyttig på alle vis er livet mitt ganske kjedelig.
Problemet er gjerne ikke informasjonen som hver enkelt app samler inn, men muligheten for at noen sammenstiller data fra mange kilder. De som bruker tid og krefter på dette (enten ulovlig eller ved at de kjøper seg tilgang til informasjon) er gjerne de som ser at det er mulig å tjene penger på kunnskapen.
Hvis du begynner å tenke på all informasjonen vi deler: Hvor vi fysisk befinner oss, hvem vi er venner med, hva vi jobber med, handlelista vår på butikken, hvilke butikker vi pleier å handle i, hvem vi pleier å omgås eller ikke omgås , hva jeg syns er morsomt å se på, eller pleier å lese, rett og slett akkurat hva mine vaner og preferanser er. Og så gir man alle disse dataene til noen som ønsker å tjene penger på det, da begynner det å bli skummelt. Dataene vil kunne brukes feks til målrettet reklame eller til å vurdere opprettelse av ulike tilbud tilpasset min brukerprofil der jeg pleier å oppholde meg, men det er ikke så vanskelig å tenke seg at noen med ondsinnede baktanker lett kan misbruke data om meg på mange ulike måter.
Så ja, det er mange utfordringer med apper som samler inn data. Likevel, en sporingsapp fra norske myndigheter som skal bidra til smittespredning i samfunnet vil jeg likevel laste ned. Samtidig som jeg skal sette meg godt inn i hvilken informasjon den samler inn, hvordan den behandler informasjonen og ikke minst: når blir informasjonen om meg slettet.
|