Sv: Korona - smittesporingsapp
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Nedlatende, much? Det her vet jeg selvsagt.
Jeg har én app på telefonen som kan spore hvor den er, og det er den jobben har satt på å kunne ha kontroll på den. De andre appene har jeg satt begrensninger på hva de kan spore og hvor mye de kan spore.
Poenget med å ikke vil laste ned en sånn app er at jeg ikke stoler på at de har kontroll på dataene de samler inn (og som er ekstremt omfattende), ei heller stoler jeg på at de har kontroll på hva de har tenkt å bruke dataene til.
Du må gjerne kalle meg nedlatende. Men jeg tenker at i det man har en aktiv og tilstedeværende elektronisk profil, så har man allerede gitt fra seg ganske mye informasjon om seg selv. Og da tenker jeg at denne appen ikke er den mest probematiske (spesielt siden den kommer til å bli vurdert opp og ned i mente også av de som allerede bruker tinnfoliehattene).
Jeg har også begrenset hva appene jeg bruker "får lov til" å spore. F.eks. lar jeg ikke GoogleMaps spore meg kontinuerlig, den får bare bruke stedinformasjon når jeg bruker appen. Men jeg vet også at absolutt alt jeg legger igjen av elektroniske spor potensielt ligger lagret ett eller annet sted jeg ikke har kontroll på.
Men jeg bruker Instagram, Facebook, Googlemaps og Snapchat. Jeg har installert Find my iPhone (som jeg har hatt jevnlig bruk for). Jeg har koblet Facebook til en del andre apper. Og jeg regner med at alt jeg legger igjen av spor, både her og der, brukes til å lage en elektronisk profil (og så tenker jeg at den profilen skal være det jeg mener er et sannferdig bilde av mitt "offentlige" jeg).
Jeg har ikke Fitbit eller AppleWatch. Og hvis jeg virkelig ikke vil spores, så legger jeg igjen telefonen. Fordi det egentlig er den eneste måten man kan være sikker på at man ikke legger igjen spor, at man ikke har med seg noe man kan spores med. Det er (heldigvis) fortsatt frivillig å ha med seg telefonen sin. Og dermed så er jeg villig til å la meg spore en stund, ved å bruke en app som jeg vet sporer meg. Samtidig som jeg tenker at det godt kan hende at en av appene jeg har på telefonen, som jeg tenker på som helt uskyldig, kan finne på å høste informasjon jeg ikke uttrykkelig har gitt den lov til. Fordi det skjer. Og den eneste måten jeg kan sørge for at det ikke skjer er ved å gå tilbake til å bruke en "dum" telefon.
|