|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Korona - smittesporingsapp
Nedlatende, much? Det her vet jeg selvsagt.
![]() |
#2 |
villende
|
Du må gjerne kalle meg nedlatende. Men jeg tenker at i det man har en aktiv og tilstedeværende elektronisk profil, så har man allerede gitt fra seg ganske mye informasjon om seg selv. Og da tenker jeg at denne appen ikke er den mest probematiske (spesielt siden den kommer til å bli vurdert opp og ned i mente også av de som allerede bruker tinnfoliehattene). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Åh, det minnet du meg på en av grunnene til at jeg ikke har jobbtelefon. Dvs. jeg kunne hatt en privat og en til jobb, men jeg orker ikke ha to telefoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Rockesøster
|
Av ren nysgjerrighet, hva legger du i vanlige apper?
![]() |
#6 |
Hertuginne
|
Det er mange apper på telefonen som ber om å få bruke stedstjenester på telefonen. Typ insta, FB, snap, google maps er alle apper som kan enten bruke det hele tiden, eller når du bruker appen. Dette er noe man kan gå inn og sette begrensninger på selv og jeg vil anbefale at man gjør det.
![]() |
#7 |
Rockesøster
|
Ja, som sagt er jeg veldig bevisst på både posisjonering og annen kartlegging, så jeg har skrudd av alt som kan skrues av, samt har ingen apper som kartlegger verken bevegelsesmønster, handlemønster eller noe annet.
![]() |
#9 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Korona - smittesporingsappDersom jeg laster den ned, kommer jeg i hvert fall til å ha på meg foliehatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ad astra
|
![]() Sv: Korona - smittesporingsappHvis man tenker over hvor mange ganger i løpet av en vanlig dag man legger igjen spor av hvor man er, er en slik app min minste bekymring. Men, som med alt annet, forutsetter det jo at data som samles inn brukes og destrueres i henhold til kravene.
![]() |
#11 |
Klar
|
![]() Sv: Korona - smittesporingsappJeg kommer til å laste den ned, og slette den når det ikke er behov for den lenger. Det får være mitt lille bidrag til pandemi-bekjempelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er slik jeg har oppfattet det også og da kan jeg beskytte meg og min familie bedre samtidig som jeg bidrar. Jeg legger fra meg så mange elektroniske spor uansett og dette er bare for en periode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ad astra
|
![]() Sv: Korona - smittesporingsappDenne er også interessant å lese når det gjelder muligheter innenfor digitalisering og formålet med personvern; https://www.nrk.no/urix/kinas-digita...erm-1.14369439
![]() |
#14 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Korona - smittesporingsappJa herremitid. Klart jeg har lastet den ned. Her er det dugnad, og kjepphestene må avventes. Jeg har Snap, fitbit, Google maps, bankkort, mobil , alle mulige fordelakfordelskort og sikkert en chip i nakken jeg ikke vet om. Her ønsker jeg å bidra med ALT jeg kan. Og håper for all del at mindretallet er motsatt. Alt vil møte motstand, også vaksine.
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Korona - smittesporingsappDette høres ut som starten på en hver scifi der regjeringen tar verden til helvete, spør du meg.
![]() |
#16 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Korona - smittesporingsappSom Adrienne, er jeg også skeptisk. Ikke til sporingen, telefonen selv vet bedre enn meg hvor jeg har vært til en enhver tid. Det er datatene som samles inn jeg er skeptisk til. De skal faktisk koble hvor en person har vært til enhver tid, med helseopplysninger. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal laste den ned eller ikke enda, men jeg blir ikke den første som laster den ned, ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Korona - smittesporingsappJeg opplever at jeg har glede av sporing på google maps. Kan noen med mer innsikt og fantasi fortelle meg hborfor jeg ikke burde?
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Korona - smittesporingsappMen selv om man bruker telefonen uten apper så har mobilen jevnlig kontakt med basestasjoner som legger igjen spor om hvor den befinner seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Korona - smittesporingsappMen igjen, hva er egentlig problemet med at andre vet hvor jeg er?
![]() |
#20 |
Klar
|
Problemet er gjerne ikke informasjonen som hver enkelt app samler inn, men muligheten for at noen sammenstiller data fra mange kilder. De som bruker tid og krefter på dette (enten ulovlig eller ved at de kjøper seg tilgang til informasjon) er gjerne de som ser at det er mulig å tjene penger på kunnskapen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|