Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-20, 10:35   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Vår kjører opp med manuelt gir selv om vi kun har automat hjemme. Han ønsker å kjøpe seg bil selv og tror ikke han har råd til å kjøpe ny bil. Han blir 18 i juni og er kommet til steg 4 eller hva det heter hos kjørelærer. Han har ikke øvet mye hjemme, og synes elbilene våre "går så fort" (de ruller jo lettere selv), men nå når det er bare veier må han prioritere mengdetrening hjemme for trafikkbilde om han skal rekke dette før sommeren.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 11:35   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har inntrykk av at automat er vanlig hos mange som øvelseskjører. Jeg tror de snakker om manuell som noe forferdelig vanskelig i alle fall. Det kan være med å forsterke følelsen av at manuell er mye vanskeligere, har jeg inntrykk av. Da jeg tok lappen var det omtrent bare godt voksne som tok manuell fordi de ikke klarte automat. De forsøkte manuell først og knotet så voldsomt at de måtte gi opp. Nå tror jeg automat er så vanlig at fler opplever manuell som bortimot uoverkommelig.

Tror du har rett i det, og jeg gjenkjenner det der med at bare gamle kjerringer kjørte opp til automat før.

Kan ikke se at elbiler har blitt mer vanlig i mitt miljø på den tida som har gått siden tråden startet. Varebiler med firehjulstrekk går fremdeles på diesel, og jeg tror ikke jeg har sett en eneste el-hjemmetjenestebil heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 11:40   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kan ikke se at elbiler har blitt mer vanlig i mitt miljø på den tida som har gått siden tråden startet. Varebiler med firehjulstrekk går fremdeles på diesel, og jeg tror ikke jeg har sett en eneste el-hjemmetjenestebil heller.

Det varierer nok med hvor man bor i landet. I Oslo er det el-hjemmetjenestebiler. Men varebilene er nok fremdeles mest vanlig at går på diesel, men her skjer det ting for tiden.

Gammel 21-02-20, 11:54   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Klassequizen i Rogaland hadde følgende spørsmål forrige uke: Hvilket bilmerke var det mest solgte i Norge i 2019? Svaret var Tesla. Da ble til og med jeg sjokkert, og jeg bor i Tesla-land. (Har ikke Tesla selv, da. Derimot en Kia E-Niro som jeg elsker og som kjører lenger enn en Tesla. Og koster det halve. )

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 12:28   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Klassequizen i Rogaland hadde følgende spørsmål forrige uke: Hvilket bilmerke var det mest solgte i Norge i 2019? Svaret var Tesla. Da ble til og med jeg sjokkert, og jeg bor i Tesla-land. (Har ikke Tesla selv, da. Derimot en Kia E-Niro som jeg elsker og som kjører lenger enn en Tesla. Og koster det halve. )

Nesten. Tesla kom på andre plass i 2019 (etter Volkswagen). Når det gjelder enkeltmodeller var Teslas Model 3 den mest solgte. Det er ingen tvil om at de har fått en stor markedsandel.

Gammel 21-02-20, 12:40   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nesten. Tesla kom på andre plass i 2019 (etter Volkswagen). Når det gjelder enkeltmodeller var Teslas Model 3 den mest solgte. Det er ingen tvil om at de har fått en stor markedsandel.

Da har jeg en høne å plukke med NRK.

Gammel 21-02-20, 12:54   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Da har jeg en høne å plukke med NRK.

Skriv et sinnabrev!

Gammel 21-02-20, 13:05   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Skriv et sinnabrev!

Hehe. Nei, jeg er altfor glad i lokalen til å gjøre det.

Gammel 21-02-20, 11:52   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vår kjører opp med manuelt gir selv om vi kun har automat hjemme. Han ønsker å kjøpe seg bil selv og tror ikke han har råd til å kjøpe ny bil. Han blir 18 i juni og er kommet til steg 4 eller hva det heter hos kjørelærer. Han har ikke øvet mye hjemme, og synes elbilene våre "går så fort" (de ruller jo lettere selv), men nå når det er bare veier må han prioritere mengdetrening hjemme for trafikkbilde om han skal rekke dette før sommeren.

Hva mener du med «ruller lettere»? Jeg opplever det motsatte, at elbilene må man jo tråkke på gassen på, og når man slipper, bremser bilen, den ruller ikke videre (selv om jeg tror man kan stille inn slik at den gjør det),

Gammel 21-02-20, 21:06   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hva mener du med «ruller lettere»? Jeg opplever det motsatte, at elbilene må man jo tråkke på gassen på, og når man slipper, bremser bilen, den ruller ikke videre (selv om jeg tror man kan stille inn slik at den gjør det),

Mange elbiler bremser overhodet ikke når man slipper gassen, mens andre er man nesten ikke nødt til å bremse selv i det hele tatt, fordi den bremser ganske mye bare av å lette på gassen. Det er vel mulig å stille inn på de fleste, men ikke alle, tror jeg.

Gammel 21-02-20, 21:37   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Mange elbiler bremser overhodet ikke når man slipper gassen, mens andre er man nesten ikke nødt til å bremse selv i det hele tatt, fordi den bremser ganske mye bare av å lette på gassen. Det er vel mulig å stille inn på de fleste, men ikke alle, tror jeg.

Ok. Vi har bare hatt to elbiler, og begge bremser av seg selv når vi slipper gassen. Jeg trodde alle var sånn. Den vi har nå kan gjøre litt ulike ting, men standard er å bremse når vi slipper gassen. Den forrige tror jeg kun hadde den muligheten.

Gammel 21-02-20, 22:02   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ok. Vi har bare hatt to elbiler, og begge bremser av seg selv når vi slipper gassen. Jeg trodde alle var sånn. Den vi har nå kan gjøre litt ulike ting, men standard er å bremse når vi slipper gassen. Den forrige tror jeg kun hadde den muligheten.

Jeg har googlet litt, og det kan se ut som de fleste elbiler er sånn at de bremser når man slipper gassen?

Gammel 21-02-20, 22:05   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg har googlet litt, og det kan se ut som de fleste elbiler er sånn at de bremser når man slipper gassen?

Jeg kjører som sagt ikke selv.
Men 16-åringen synes det er veldig deilig med den bremsingen, så vår gjør iallfall det.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 22:06   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ikke vår jaguar. den oppfører seg som bensinbilen vår.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 00:08   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den ruller lettere enn girbiler for da sparer man jo mer strøm. Jeg har e-golf og mannen har Jaguar Ipace. Golfen, som ungdommen øvelseskjører med, ruller nok mest. Den bremser når man ruller for fort inn en lavere sonehastighet eller hvis jeg setter den på recouperation, eller hva det heter. Tror jeg skal prøve recoup1 med ham på neste runde faktisk. Den har jo dårligere aks da, men blir kanskje lettere å håndtere. Som Elise skriver ruller Golfen råfort.

Sist redigert av Karamell : 22-02-20 kl 00:18.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 08:14   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Den ruller lettere enn girbiler for da sparer man jo mer strøm.

Hm. Vår bremser fordi den da sparer mer strøm. Det gjorde den forrige også. Den lader i nedoverbakker. Trodde alle gjorde det.

Gammel 22-02-20, 08:35   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Hm. Vår bremser fordi den da sparer mer strøm. Det gjorde den forrige også. Den lader i nedoverbakker. Trodde alle gjorde det.

Min (i3), bremser også når jeg slipper gassen. Så mye at jeg nesten ikke behøver å bruke bremsene. Den akselererer også lynraskt, noe som var litt vanskelig for arvingen å håndtere ut av svinger i begynnelsen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 09:20   #18
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer an på kjørestil, om det lønner seg å bremse så fort man slipper gassen, eller å la bilen seile. Det er derfor man kan velge på e-golf. Den lader så fort man trykker inn bremsepedalen, den bruker ikke de fysiske bremsene før man bremser skikkelig hardt eller hvis batteriet er fulladet.

Gammel 22-02-20, 11:21   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det kommer an på kjørestil, om det lønner seg å bremse så fort man slipper gassen, eller å la bilen seile. Det er derfor man kan velge på e-golf. Den lader så fort man trykker inn bremsepedalen, den bruker ikke de fysiske bremsene før man bremser skikkelig hardt eller hvis batteriet er fulladet.

Vi kan også velge. Men standardinnstilling er 1, da bremser den. Den bremser ikke på 0, men da stilles den på sportsmodus. Om vi stiller den på 2 kjører den på Eco. Det gjør vi på langtur. Sparer strøm da. De bremser den enda mer. Den kan også stilles på 3, da bremser den sykt mye. Kalles e-pedal.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.