Sv: Største filmskuffelse?
Etter å ha tenkt hardt og lenge har forresten kommet frem til at mine største filmskuffelser må være Kurosawas Drømmer og Verhoevens The Hollow Man. (I det siste var jo 300 skuffende, men der var jeg jo forberedt på at den skulle være dårlig, bare ikke så dårlig, så den var ikke noe å hisse seg opp over.)
Drømmer fikk meg virkelig til å lure på om Kurosawa var blitt senil; kanskje han var det, og det er jo i så fall en slags unnskyldning for en så forstyrrende stilisert, unødvendig sentimental, pompøs, kjedelig og platt film fra en gammel mester.
Verhoeven (Robocop, Basic Instinct, Showgirls) hadde ingen slik unnskyldning. Han har riktignok laget flere filmer som kanskje ikke er veldig gode, og han har ofte fått dårlig omtale, men han hadde virkelig ikke laget noe som var tvers gjennom kjedelig før, så det var en gedigen skuffelse for min del. Men jeg hører han er tilbake i form med sitt nye nederlandske epos: Zwartboek, som ingen har tatt bryet med å importere for kinovisning i Norge, så jeg må vel skaffe meg en DVD.
For min del kvalifiserer forresten ikke en film jeg enten bare ikke liker eller syns er dårlig (det er ikke nødvdendigvis det samme), som en "skuffelse", selv om jeg hadde trodd den skulle være bra eller til å like på forhånd. Det skal litt mer til.
Ben "Serve The Public Trust, Protect The Innocent, Uphold The Law" Murphy
|