Sv: Haddy og boka
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Enig i at en del av nedgangen til AP er store bevegelser i samfunnet, men jeg tror ikke vi skal undervurdere hvor mislikt ledelsen i AP er. Og det henger også sammen med de store bevegelsene å gjøre; det økte fokuset på person og enkeltsaker. Før fikk AP velgere på "trygg styring" og det å være del av arbeiderbevegelsen. "Trygg styring" innebærer at man svelger en del kameler og gjennomfører vonde enkeltsaker for å få til et større ideal. I dag går ikke det. Når det gjelder ledelsen, så har det vært maktpersoner i AP før også, men medlemmene og velgerne har identifisert seg med dem; fattiggutten som ble statsminister, de som kom fra fagforeninga, etc. Jeg sto på stand i valgkampen for ett av de partiene som velgerne går til når de går fra AP, og den gjennomgående tonen blant AP-folket var at de ikke kunne fordra "han derre høyremannen". Støre er knalldyktig til mye, men han trekker ikke AP-velgere, og i dagens verden må det til. Sett ham til å være partisekretær, og flytt noen mer karismatisk til toppen, så tror jeg det vil bli en endring i velgertalla, selv om det ikke blir endring i realpolitikken.
Men så er det problemet med hvem den nye skulle vært. Det er for mange rasister i grasrota til å velge Hadja, og Giske er et svin som vil støte fra seg fryktelig mange kvinnelige velgere (og partifolk). Men det må da finnes noen som er egnet i en så stor organisasjon?
Jeg tror det er Raymond Johansen som er det åpenbare svaret.
|