|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Tradisjonell svineribbe med kokte poteter, brunsaus, rødkål, surkål og kokte gulrøtter.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Jeg smakte hvit løksaus til pinnekjøtt første gang for noen år siden. Det var veldig godt, så deretter har jeg alltid laget det. Godt med den sødmen til kjøttet. Det er i tillegg verdens raskeste saus. Ca fem minutter, og alt som kreves er å kutte opp en løk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Øyboer
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Ribben stekes i ovnen, pinnekjøttet er i panne. Pinnekjøtt har mye mindre tilbehør enn østlandsk julemiddag. Ingen i vår familie vil ha eller har noe forhold til julepølse eller medister. Løvsteken stekes på stekepanne 2 min når alt annet er klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Ikke sånn kjempemye tilbehør til pinnekjøtt her heller, men stekeplaten min er 60 cm, har fire plater og jeg har ikke så mange store gryter. Såvidt det er, går pinnekjøttkjelen (13 liter) på én plate, kålrabistappen i en akkurat litt for liten gryte ved siden av, poteter og saus på de to siste. Bare dette krever planlegging. Har begynt å lage grønnkålsalat med appelsinfilet og granateple også, så det lille kjøkkenet er egentlig fullt. Legg på dessert, så er stressnivået mitt komplett. Jeg lager ingenting ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi spiser torsk og jeg synes det er litt vanskelig å ha noe annet i tillegg. Vi har opplevd gjester som kom med eget pinnekjøtt fordi de ikke kunne tenke seg å spise fisk på julaften. Og det var jo for så vidt greit, de krevde ingenting, de hadde bare med sitt eget, men de to tingene passet dårlig sammen og det ble litt rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har også den kokeplata fra ikea. Den er stor nok til store kjeler og liten nok til å få plass i et skap.
![]() |
#7 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Hva serveres på julaften?
Jeg synes det høres så rart ut at det blir rart at noen har med seg noe fordi det ikke passer sammen på bordet?
![]() |
#9 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Hva serveres på julaften?
Jeg er vokst opp med standard julaften og 1.dag slik: Pinnekjøtt med poteter og kålrabistapp julaften og 1.dag kokt torsk med poteter, gulerøtter og resten av pinnekjøttet; kuttet i biter og stekt på panne med smør. Istedenfor bacon til rett og slett. Smaker fantastisk sammen!
![]() |
|
|