Sv: Er det greit å trene på gravlunden?
Jeg greier også bare delvis, i beste fall, å sette meg inn i hvordan det oppleves av de som blir støtt av løpingen (på den typen gravlunder, og den type aktivitet som beskrives), siden jeg er så langt fra denne følelsen selv. Det ville faktisk være helt fjernt for meg å ta meg nær av at noen løp rolig forbi et stykke unna, mens jeg stelte en grav. Så jeg må også nøye meg med å godta og respektere at andre føler det slik, som Hyacinth også skriver at hun gjør. Forstå det trenger jeg faktisk ikke, men du trenger heller ikke forstå at jeg ikke forstår.
Når det er sagt så har jeg heller aldri kommet på å løpe gjennom gravlunder, fordi jeg er oppdratt til at det er noe man ikke gjør, og har bare sett på det som en uskrevet (men tydeligvis også skrevet) regel, blant mange andre regler om skikk og bruk jeg ikke nødvendigvis forstår meg på, men like fullt finner meg i. Som at menn må ta av seg på hodet når de går inn i en kirke, mens kvinner ikke trenger å gjøre det.
Jeg tror det er litt ulikheter i hva man legger i begrepet "ubegripelig" her. Det virker som om noen forveksler det med at man nekter å godta. At man ikke klarer å forestille seg hvordan det er å bli støtt av noe sånt trenger ikke bety at man nekter å godta, eller ikke tror på at andre gjør det.
Sist redigert av My : 26-11-19 kl 14:30.
|