|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?
Hvilke studier snakker du om? Er det spesifisert at årsaken til at folk holder seg spreke er tungvinte hus og ikke at det er slik at kun de som er spreke blir boende i tungvinte hus? |
|
|
|
|
|
#62 |
|
heimføing
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Jeg drømmer om vertikaldelt tomannsbolig med sjøutsikt og terrassehage og mest av alt, asfaltert vei inn til huset. :bor landlig til..:
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Tja, jeg er jo midt i førtiårene og kan være i den situasjonen at jeg har to utflyttede barn om bare tre år. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Jeg ønsker også å beholde huset lengst mulig etter at ungene har flyttet. Både fordi jeg trives så godt der vi bor, ikke minst med beliggenheten, fordi jeg vil ha plass til overnattingsgjester, og av hensyn til ungene. Selv har jeg i voksen alder alltid savnet et "barndomshjem", et sted å komme "hjem" til. Vi bodde flere steder da jeg vokste opp, så jeg har ikke det forholdet til noe spesielt sted eller hus. Foreldrene mine skilte lag da jeg gikk på videregående, og solgte huset samtidig som jeg flyttet hjemmefra (og det huset hadde vi heller ikke bodd veldig lenge i). Jeg merker stor forskjell på hvordan det er for mannen å dra hjem til sine foreldre, som fortsatt bor der han vokste opp, og på hvordan det er for meg. Han er "hjemme" og slapper av der på en helt annen måte, selv om de har pusset opp og endret på rommene etter at han flyttet. Når jeg drar til mine foreldre drar jeg ikke hjem. Jeg er på besøk hos mamma eller på besøk hos pappa, i deres boliger, hvor jeg aldri har bodd. Jeg føler ingen tilknytning til noen av stedene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 31-05-19 kl 16:43. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Skal rømme
|
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Vi bor i rekkehus i borettslag på 145 kvm så det er verken veldig stort eller veldig lite. Jeg har litt lyst til på mindre leilighet i Oslo, nærmere jobb, når ungene flytter ut, men ser godt for meg at vi bare blir værende også. Det er ikke mye vedlikehold i et rekkehus som dette, så det er ikke det som bestemmer det hvertfall. Min mor har nettopp flyttet fra stor enebolig til lettstelt leilighet nå, i nokså ung alder - fordi min far plutselig døde i en alder av 64. Sånt kan jo også skje, og da blir jo situasjonen en ganske annen. Skal man sitte på et 200-300 kvm hus alene, som man ikke greier vedlikeholdet på, fordi man vil ha mulighet til å ha masse gjester?
|
|
|
#67 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Jeg vil nyte huset i ro og fred noen år. Ha øvingsrom, arbeidsrom og hobbyrom. Ha plass til besøk og barnebarn. Med 8 år mellom eldste og yngste er det ikke utenkelig at vi blir besteforeldre før eller like etter minste er flyttet ut. Jeg kan bo her til jeg dør, men vi vurderer å finne noe mindre i byen og bruke alle pengene på reiser.
|
|
|
#68 |
|
blid
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Det er fire år til jeg runder 50 og innen da har sannsynligvis begge jentene flyttet ut. Jeg ser ikke for meg at behovet for noe "lite og lettstelt" skal oppstå i løpet av disse fire årene, så vi blir nok boende i huset vårt i mange år etter at jentene har flyttet ut. På lang sikt kan det nok hende at vi ønsker å bo i leilighet, men ennå i mange år satser jeg på at helsa holder til å måke snø og passe på at Robot-Thorwald klipper plena
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Jeg blir 48 år i år, og det er nok minst 8-10 år til minsten er ute av huset for godt. Eldste kommer sikkert til å bo her til vi kaster han ut. Sist redigert av Anne C : 31-05-19 kl 21:58. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ferdiglada
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?For meg vil dette bli aktuelt først når eg veit kor dei etablere seg. Om det er langt unna ønsker eg som Poly å ha plass til at dei skal komme heim. Bor dei rundt meg flytter eg meir enn gjerne i leilighet.
|
|
|
|
#71 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Bor i rekkehus nå med 3 etg. Straks ungene er ute så flytter vi ned i størrelse ja.
|
|
|
|
#72 |
|
Leser
|
Det er i alle fall vanligere enn det var da vi var "barn" (<- vet ikke hvordan man skal si det ellers, men det der kom skjevt ut). I min hjembygd vet jeg om en person som fikk hjelp til bolig, mens jeg vet om mange nå som får økonomisk støtte. Vil tro det kommer av generell velstandsøkning i befolkningen. Men "vanlig", tja, det varierer nok mye.
|
|
|
#73 |
|
Off the map.
|
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Flytting er jo en gradvis prosess, først studerer man og har da ikke flyttet helt på ordentlig, man kommer hjem for å jobbe på sommeren. Ser vel for meg å finne noe annet når yngstemann begynner å studere, sånn omtrent. Fortsatt 8 år til. Men det er ikke helt utelukket at vi flytter før det, men det blir ikke endestasjonen, vi trenger fortsatt 4 soverom i noen år til.
|
|
|
#74 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg vet ikke om noen. Det er sånn som jeg leser om på nettet. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Sier som flere andre her, det kommer an på hvor ungene etablerer seg. Hvis de bosetter seg langt herfra, så blir det viktig for meg å bo på en måte som gjør at de kan besøke oss og bo her. Da tror jeg ikke jeg flytter fra boligen her før jeg ev. må av helsemessige årsaker. Hvis alle tre havner i nærheten, så kommer de neppe til å overnatte hos mor uansett, og da holder det med et gjesterom for min del, til barnebarn og andre gjester. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Vi bor på 150 kvm, trappefri adkomst og fine uteområder. Vi bor på en av de dyreste tomtene utenfor Oslo. Så jeg ser for meg at vi selger til en barnefamilie som gjerne vil bo der, deler penger med barna og kjøper en tre eller fire roms med to bad og hage i et rimeligere område.
|
|
|
|
#77 |
|
Textrovert
|
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Vi hadde knapt nok plass til begge ungene da begge bodde hjemme, så hele problemstillingen er litt absurd for meg personlig. Men - på den annen side, så drømmer jeg om å flytte tilbake til Oslo sentrum når yngstemann flytter ut, og da helst Majorstua (som jeg etter 20 år fortsatt føler er litt mitt), men da vil vi neppe ha råd til mer enn en to-roms, og da begynner det å bli litt problematisk, kjenner jeg. For selv om vi nå er vant til å sjonglere med sengeplasser ved besøk, slik at noen alltid ligger på stua, så blir det enda verre med bare ett soverom.
|
|
|
#78 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Vi har heller ikke spesielt stor plass nå, og med dårlig planløsning i tillegg føler jeg at vi og ungene bor oppå hverandre. Det føles kvelende. Vi leter etter ny bolig (ikke nødvendigvis større) allerede, det har ikke noe med unger og flytting å gjøre. Men vi trives i området og det er spinndyrt her hvor vi bor. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Shake it out!
|
Mor og samboer (begge i 70-årene) har diiigert hus på over 300 m2 på tre etasjer og gedigen tomt. Alle syntes det var utrolig smart da de kjøpte en lettstelt leilighet i stedet. Selv var de ikke like sikre, og leide vare ut huset.
|
|
|
#80 |
|
Permakulturell
|
Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?Jeg tror det er fint å beholde huset dersom man liker det det fører med seg. For min del veier det tungt at ingen av oss egentlig liker å holde på med vedlikehold, og at vi allerede har for mye bygningsmasse å ta vare på med et gammelt småbruk i tillegg til hus fra 1900 + en hytte ved sjøen på vei til oss via arv.
|
![]() |
|
|