Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra prinsessetråden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-07, 17:25   #21
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra prinsessetråden

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg kan virkelig ikke skjønne sammenligningen. For meg handler det igjen om å kunne bevise at man faktisk kan noe.

Jeg oppfattet ikke Sitron sitt innlegg dithen at hun ville ha en debatt om hvorvidt Märtha har synske evner eller ikke, eller om hun på noen måte kan bevise det.

Sitron spør om det er etisk riktig å tjene penger på sine evner.
Og jeg svarer at jeg synes at mennesker selvfølgelig skal få lov til å tjene penger på sine evner - det være seg synskhet eller musikalitet.

Det er imidlertid en aktuell problemstilling å spørre seg hvor mye det er etisk riktig å forlange for sine tjenester. Men det er sannelig like aktuelt når det gjelder Marianne Aulies klovnebilder som Märthas engleskole...

Gammel 29-07-07, 17:31   #22
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet jeg stiller er absolutt ikke om det er etisk riktig å tjene penger på sine evner, for folk må leve, men om det er etisk riktig å bli RIKE på sine evner. Vanlige folk får ikke 20 kr minuttet (teletorg) eller mange tusen for å love ting de ikke kan bevise.

Jeg mener at om mennesker har gaver, så bør de brukes til det felles gode for andre mennesker. Olympia syns jeg sa det bra lenger oppe her.

Gammel 29-07-07, 17:36   #23
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Spørsmålet jeg stiller er absolutt ikke om det er etisk riktig å tjene penger på sine evner, for folk må leve, men om det er etisk riktig å bli RIKE på sine evner. Vanlige folk får ikke 20 kr minuttet (teletorg) eller mange tusen for å love ting de ikke kan bevise.

Jeg mener at om mennesker har gaver, så bør de brukes til det felles gode for andre mennesker. Olympia syns jeg sa det bra lenger oppe her.

Hvilke type gaver tenker du på da? Type synske gaver? Hva med ekstremt begavede personer mhp malerkunst, musikk etc; bør det innføres en makspris på hva de har lov til å ta for sine tjenester også?

Og hva mener du med "bør", mener du at vi mangler en lov for å regulere inntektene til synske personer, eller mener du moralskt?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 17:38   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse menneskene produserer da noe. De involverer ikke andre menneskers liv, håp og bønner i sine produkter. Jeg syns det er rart at flere her ikke ser ut til å se den forskjellen. Og siden jeg skriver etisk i HI, så sier det vel seg selv at jeg snakker om hva de bør gjøre ut fra egen samvittighet.

Gammel 29-07-07, 17:42   #25
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes ikke det er riktig å ta uforholdsmessig mye for å være til hjelp med sine evner. Mennesker som søker slik hjelp er gjerne i en sårbar situasjon, og man skal vokte seg vel for å utnytte dette.

Men jeg lurer på hva du mener med at evnene bør brukes til det felles gode for andre mennesker. Mener du gratis hjelp da?
Om jeg hadde hatt varme hender, eller noe slikt, ville jeg sikkert fortsatt i lærerjobben min, og heller healet familie og venner på fritiden uten å at penger for det.
Men om noen har slike evner og har interesse for helse- og veiledningsarbeid, så ser jeg ikke noe galt i at de starter for seg selv som alternative behandlere på fulltid og har dette som sin inntektskilde.

Gammel 29-07-07, 17:46   #26
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

For eksempel ja. Gjøre ting på fritiden, gratis, er en god idé. Men om noen vil gjøre ting på heltid, må de selvsagt få lov til å tjene nok til å både ha tak over hodet og mat på bordet og klær på kroppen.

Gammel 29-07-07, 17:50   #27
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hvis, HVIS det virkelig finnes mennesker der ute som er synske, så synes jeg det er deres fordømte plikt å prøve å bruke denne gaven de har fått for å forutse drap, katastrofer og andre ting i denne retningen. Klart de kan få betalt for det hvis de greier det, men har man en sånn type begavelse så holder det ikke å sitte i stua og ta imot 26kroner timen fra en fattig hvermann som lurer på om han skal gå fra kona eller ikke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 18:28   #28
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syntes det er greit. Om skolen etterhvert får et dårlig rykte fordi den ikke svarer til folks forventninger, så blir saken en annen. De må levere rett og slett.

Alle som mener de har noe å formidle og som ønsker leve av det må jo kunne ta seg betalt? Om ikke jeg har troen så spiller det vel ingen rolle.. ikke mine penger de lever av.
Denne bissnissen kommer garantert til å få en snarlig død om den ikke holder det den lover.. for de interesserte.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 18:31   #29
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva med feks en som er kjempeflink til å synge? Ikke alle kan bli det, og det er garantert at de med evner kommer lenger. De kan også bli rike, tjene masse på noe som ikke er alle forundt.
Vi mennesker velger hva vi betaler for. Jeg betaler gledelig for en CD med Eva Cassidy eller Susanne Sundfør for den slags skyld. Om vi er mange som gjør det, så må det jo være NOE de gjør riktig mener jeg.

Gammel 29-07-07, 18:32   #30
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

*nekter å gjenta meg selv flere ganger*

Gammel 29-07-07, 18:55   #31
Pastill
Pauset

Standard

Så lenge man har noen som ønsker å betale og som mener de får valuta for pengene, så er det ok.
Kortversjonen.

Gammel 29-07-07, 18:57   #32
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Så lenge man har noen som ønsker å betale og som mener de får valuta for pengene, så er det ok.
Kortversjonen.

Og hvem kontrollerer om de får det? Kan man få pengene tilbake? :gjentar meg selv:

Gammel 30-07-07, 00:27   #33
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det finnes uttallige ting som selges som det for meg virker totalt meningsløst å bruke penger på.

Jeg synes for eksempel at det på en måte er "bedre" at folk bruker penger på meningsløse selvhjelpskurs (mrk at meningsløs her betyr det som jeg for min del synes virker meningsløst) enn at folk bruker penger på ting som forurenser og forsøpler miljøet.

Enig! Men jeg syns ikke det ene forsvarer det andre, da. Jeg er ikke mot at folk tjener penger, men jeg syns det blir feil å la markedet styre- det folk vil ha, det selger vi. Folk vil jo ha det de kan få! (Se og Hør er jo et godt eksempel på det) Det er litt viktig å diskutere og ha noen røde flagg oppe slik at man kan skille mellom skitt og kanel, syns jeg. Ikke at engleskoler er skitt, men det er absolutt i en vanskelig grensesone.

Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 13:07   #34
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan ikke kontakte engler, men Gud kan selvfølgelig sende engler i din vei hvis han vil det. At folk tar seg betalt viser bare at de har ikke den rette holdningen til gaven de har fått.

Ang. at synske skal forutse store katastrofer, mord, kidnapping osv. er det vel Gud som bestemmer om han vil fortelle det på forhånd.
Her i bygda jeg bor var det et stort leirras på 1800-tallet. Presten i bygda hadde fått besøk av en Guds engel som fortalte at bygda ville bli rammet av en stor katastrofe. Tror dere folk ville høre dette?

William Branham var en annen mann som ble født på tidlig 1900-tallet. Han utførte mirakler og helbredelser, han var en Guds tjener. Han tok ikke betalt for noe. Tror dere de kristne likte denne mannen?

I trøndelag er det en mann som går for kallenavnet, Snåsa-kaillen. Han har helbredet flere, som jeg har skjønt det så tar han ikke betaling for det. Om folk gir han en symbolsk sum så tar han vel i mot.

Men å starte en engle-skole, det tror jeg ikke er noe hun har fått fra Gud. Men, det kan jo hende hun tror hun gjør det rette, og da er det vel lite vi kan gjøre. Tiden vil vise om dette er liv laga, eller om det er noen som bare vil opphøye seg selv.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 13:24   #35
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vicky, her.

Man kan ikke kontakte engler, men Gud kan selvfølgelig sende engler i din vei hvis han vil det. At folk tar seg betalt viser bare at de har ikke den rette holdningen til gaven de har fått.

Ang. at synske skal forutse store katastrofer, mord, kidnapping osv. er det vel Gud som bestemmer om han vil fortelle det på forhånd.
Her i bygda jeg bor var det et stort leirras på 1800-tallet. Presten i bygda hadde fått besøk av en Guds engel som fortalte at bygda ville bli rammet av en stor katastrofe. Tror dere folk ville høre dette?

William Branham var en annen mann som ble født på tidlig 1900-tallet. Han utførte mirakler og helbredelser, han var en Guds tjener. Han tok ikke betalt for noe. Tror dere de kristne likte denne mannen?

I trøndelag er det en mann som går for kallenavnet, Snåsa-kaillen. Han har helbredet flere, som jeg har skjønt det så tar han ikke betaling for det. Om folk gir han en symbolsk sum så tar han vel i mot.

Men å starte en engle-skole, det tror jeg ikke er noe hun har fått fra Gud. Men, det kan jo hende hun tror hun gjør det rette, og da er det vel lite vi kan gjøre. Tiden vil vise om dette er liv laga, eller om det er noen som bare vil opphøye seg selv.

Den guden som er med på at spåfolk kan tjene seg søkkrike på teletorget for å fortelle fattige alenemødre om fremtiden sin, men ikke er villige til å gi informasjon som kan redde tusenvis av mennesker; den er jeg ikke interessert i å tro i. Den kan ha englene og miraklene for seg selv, det er i så fall ikke mye verdt.

Gammel 30-07-07, 13:27   #36
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Leste i avisen i dag at slike spåtjenester via teletorg drar inn 100 millioner i året.

Gammel 30-07-07, 14:26   #37
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Den guden som er med på at spåfolk kan tjene seg søkkrike på teletorget for å fortelle fattige alenemødre om fremtiden sin, men ikke er villige til å gi informasjon som kan redde tusenvis av mennesker; den er jeg ikke interessert i å tro i. Den kan ha englene og miraklene for seg selv, det er i så fall ikke mye verdt.

Det er jo ditt valg. (du kan jo lese litt om Branham uansett kanskje?)

Men du kan jo ha i baktankene at det det kanskje er en ond en som vil ødelegge mest mulig. Han vet dessuten endel om fremtiden, og det er vel mange spåkoner som bruker han med det de formidler. Han kan gjøre seg om til en lysets engel hvis han vil. Men, klart, Gud setter jo sine restriksjoner på han. Tenk på hvordan det ellers ville vært på jorden?

Men, jeg vet jo at det ikke er noen vits i å diskutere dette med folk som er overbevist om at det er ingenting mellom himmel og jord. Dere er jo like overbevist om det, som jeg er overbevist om det motsatte.
Jeg klarer fint å omgås mennesker som ikke tror det samme som meg.

Sånn i bunn og grunn, syns jeg lite om folk som skal tjene penger på det Gud åpenbarer for dem.

Gammel 30-07-07, 14:32   #38
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er kvalmt.

Ja, også fatter jeg ikke hva man liksom skal med disse englene heller.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 17:23   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vicky, her.

Men, jeg vet jo at det ikke er noen vits i å diskutere dette med folk som er overbevist om at det er ingenting mellom himmel og jord.

Ingenting? Ikke luft engang?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 18:22   #40
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ingenting? Ikke luft engang?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.