Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-19, 18:01   #11
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Å konfirmeres kan ikke sammenlignes med et bryllup. Ingenting endres ved en konfirmasjon. Det er ingen forskjell på før og etter. Man tar ikke noe standpunkt eller avlegger noe løfte....

Nå ble jeg nysgjerrig. Vi tilhører den katolske kirken, så vår konfirmasjon er absolutt et endringsprosjekt. Det er da barnet som hittil har vært medlem i kirken pga. foreldrenes valg, tar en avgjørelse om de skal være med videre som eget troende medlem. Ved senere kirkehandlinger (bryllup, dåp osv.) må man oppgi konfirmasjonsdato for å kunne gjennomføre disse handlingene. Jeg har da ikke vært i noen katolsk konfirmasjon siden min egne uortodokse, private konfirmasjon, så jeg har ikke mye innsikt i selve seremonien, men regner med at det avlegges et løfte.

Er det altså ikke slik i statskirken? Da ser jeg ikke helt poenget med konfirmasjonen. Annet som det kjente overgangsritualet.

Vår 15-åring har funnet ut at han er agnostiker, noe som ble klart da han begynte på konfirmasjonsundervisningen. Det synes jeg er fint, og vi tar en feiring av ham etter hvert - kanskje i forbindelse med 18-årsdagen. Han er mindre moden enn sine jevnaldrende, så det vil passe bedre senere.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:17.