Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvis man skal lese Terry Pratchett ...

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-07, 22:48   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis man skal lese Terry Pratchett ...

Det dumme med den første er imidlertid at den er såpass annerledes enn det bøkene utover i serien er, at dersom man ikke liker den så godt, kan man bli forledet til å tro at man ikke vil like resten heller. Rincewind er nok også den kjedeligste av hovedpersonene (det er en grunn til at Pratchett har sluttet å skrive om ham). Small Gods er en standalone som er fin til å sjekke om man liker Pratchett i det hele tatt; Mort og Reaper Man er de to første bøkene der Death er hovedpersonen, og de kan nok også fungere bra som introduksjon. Men det kan godt hende det tryggeste er å gå rett på hekseserien (og altså begynne med Equal Rites) eller Vimes-serien (som begynner med Guards! Guards!). Felles for dem alle er at bøkene blir bedre et stykke ut i serien, og at hovedpersonene blir mer og mer komplekse og interessante.

Og så er det viktig å være klar over at det jeg kaller "kjedelig" i Pratchett-sammenheng likevel er morsommere enn det aller meste jeg vet om. Jeg har lest alle Discworld-bøkene, mange av dem flere ganger, og i likhet med Toffen ler jeg høyt flere ganger i hver av dem. (Og med konkurrenter som Esme Weatherwax, Sam Vimes og Death, sier det heller ikke så mye om den hardt plagede Rincewind at han er den "kjedeligste av hovedpersonene".)

lspace.org (L-space, forkortelse for "Library space" er en Pratchettisme) er ellers en av de beste fan-sitene jeg vet om, og denne grafiske fremstillingen av forslag til leserekkefølge kan være verdt å ta en kikk på for både gamle og nye lesere: http://www.lspace.org/books/reading-...-guide-1-5.jpg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.