Sv: - Demp ammepresset
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Jeg er opptatt av å ta ansvar for min egen helse.
Og det gjør jeg så godt jeg til enhver tid klarer på hjemmebane.
Da jeg var på barselavdelingen med førstemann var jeg så satt ut at jeg på ingen måte tok vare på meg selv.
Og generelt må jeg virkelig ta meg sammen for å hevde min rett i møte med helsevesenet. Jeg er ikke komfortabel med å ta for stor plass, og er redd for å "mase". Ideelt sett burde jeg ikke være så redd for det.
Men jeg er ikke fullkommen. Rett og slett. Dette er ikke jeg så flink til.
Jeg kommer sikkert til å bli flinkere til det - og det blir fint.
Prøv å ha litt forståelse for at andre har svake sider på nøyaktig samme sted som du har dine sterke.
Jeg er skikkelig flink til mye annet, altså.
Og sjansen er stor for at jeg er skikkelig flink til noe du er ordentlig dårlig på.
For noe er du dårlig på også, ikke sant?
Det er fint å bruke sine sterke sider til å opplyse andre, være til hjelp og gjøre andre oppmerksom på hva de kan bli flinkere til og kanskje hvordan de kan bli flinkere.
Men med en litt ok tone, kanskje?
Å være stolt av egne sterke sider samtidig som man evner å møte andre med høflighet og respekt er en nyttig sosial ferdighet.
Kanskje du kan øve på det - så kan jeg øve på å være tøffere i møte med helsevesenet?!
Nå er dette et diskusjonsforum, så du må nesten finne deg i at folk sier ting rett frem. Jeg ser på ingen måte ned på de som ikke klarer å ta ansvar for egen helse, men jeg gidder ikke dikkedarie med dem heller. Av og til må man dessverre kjempe litt for det som er (og burde være) sin rett. Legen er kanskje uenig med deg og ikke interessert i å høre på hva du har å si. Det betyr nok at legen bør irettesettes, men det enkleste er å gjøre noe med en selv. Hører han ikke etter, så snakker du høyere, helt til du har hans fulle oppmerksomhet. Det hjelper å øve foran speilet, samt å møte menneskers svake sider, (og, ja, selvsagt har jeg svake sider jeg også, jeg er f.eks. ikke så flink å tippe Lotto), med en gnist og en optimisme som gjør at de kanskje vil forandre på staus que og heller gjøre noe med problemet.
|