|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Det kan jo hende at et minimum av skikunnskaper er greit også i arbeidslivet. Jeg har en kontorjobb, men i fjor dro vi på seminar til Kikut. Det var 15 km på ski hver vei. Vi kom frem alle sammen, både jeg (som virkelig er dårlig på ski, særlig i nedoverbakker), den atletiske inderen som aldri hadde forsøkt det før og den nyansatte tyskeren som kun hadde stått alpint. Det gikk saktere enn planlagt, men vi gikk sammen hele tiden og tok pauser sånn at vi som sleit skulle få hente oss inn. Jeg pushet definitivt en del grenser de to dagene.
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Peppy!
|
Absolutt! Og det er mange slike ting jeg tenker er lurt å kjenne til. Min tolvåring trener akrobatikk og kampsport, han har gått ridekurs, og pistolskytekurs, han står alpint hver uke og skal på seilekurs i sommer (stakkars). Så selv om vi boikotter skidagen i år, med ren skulk, så er det ikke slik at ungen ikke må prøve seg på litt av hvert. Men skidag er ikke opplæring. Det er kun en lang tur, hvor man må holde følge med massene. Og synes man ikke det er gøy, og man ikke mestrer det, så kan jeg ikke forstå at det er noe å hente på å gjøre det. Det er bare en solid dose vaksine mot skiglede. Det er Fint & Flott med skidag for barn, for å sikre at alle barn får muligheten til å prøve ski. Men da må det finnes alternative opplegg til en lang skitur, og det må finnes tilgang på utstyr, som gjør at slike som oss ikke må kjøpe en masse utstyr som ikke blir brukt mer enn den ene gangen i året. (Og tro meg - jeg har kjøpt vanvittig mye vinterutstyr til bruk for skidager og skøytedager, som så er fravokst etter et år eller to, og derfor kun brukt et par ganger.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert textrovert
|
Det er mye som er kjekt å kunne. Men det er vel få som tror de kan tvinge en 16-åring til noe en 16-åring ikke vil i fritiden sin. Jeg bruker ikke søndagene mine på å tvinge undommene mine til å gå på ski fordi det er kjekt å kunne. Vi tvang de da de var mindre fordi minimumskunnskapen ski er en del av NorskVæremåteTM. Jeg hater langrennski selv og gikk ikke på ski mellom 16 og 32 år (Da jeg var 32 var eldste tre år og dermed var ski begynt å bli aktuelt igjen.) Jeg tror en del skinektere starter med forsiktig skigåeing igjen når de får barn selv.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg skjønner godt at det kan virke relativt umulig å få ham avgårde. Jeg hadde allikevel ikke latt ham skulke med min velsignelse.
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det seminaret hadde jeg ikke blitt med på. Punktum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
Jeg hadde blitt med på hytta muligens, men ikke skituren. Kikut fjellstue ligger ved veien. Jeg er glad jeg ikke jobber et sted med teambuilding. Jeg hater sånt intenst!
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
For å si det sånn ... å kjøre inn ble ikke fremstilt som et alternativ (hvis det i det hele tatt er lov). Jeg kunne selvfølgelig nektet å være med, men det var liksom ikke helt situasjonen for slikt.
![]() |
![]() |
#9 |
heimføing
|
Det er ikke bare snakk om å "slippe ting de ikke liker".
Ja, ikke sant.
Legg til at det forventes at alle stiller med eget utstyr. Hest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Ja, for alle som bor et sted hvor det ikke er noe særlig snø om vinteren bør ha hytte i et snødekket område slik at man sørger for å få på plass skikunnskapene mens de er små. Gjerne la dem føle litt på det å ikke kunne, havne bakerst, og aldri få pause for når man tar igjen de andre så går de videre. Viktig læring, gjorde underverker for meg.
Pøsj, det finnes ikke noe mer hipster enn annorak og nickers og back to nature og nordmarka.
![]() |
#11 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Såpass... så du mener altså at det er bedre å vente til ungdomsskolen med opplæringen, og så forvente turer på 7 km, eller hvordan tenkte du?
Det vet jeg. Jeg tenkte altså på noen spesielle tilfeller jeg kjenner til.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-03-18 kl 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Hvis han skal jobbe i Norge, har du sikkert rett. Tviler på at det blir aktuelt, men hvem vet. Han er jo bare 14. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|