Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-18, 10:33   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi har bodd i utlandet omtrent hele livet til gutten vår som er 14 år og han har aldri gått på langrennsski. Ser absolutt ikke form meg at han hadde ønsket å prøve dette for første gang sammen med en haug med nordmenn som er "født med ski på beina". Nå går han heldigvis på en internasjonal skole hvor de bl.a. tilbyr skøyter som alternativ, men hadde dette ikke vært tilfelle, kan jeg aldri tenke meg at han hadde stilt på noen skidag.

Det kan jo hende at et minimum av skikunnskaper er greit også i arbeidslivet. Jeg har en kontorjobb, men i fjor dro vi på seminar til Kikut. Det var 15 km på ski hver vei. Vi kom frem alle sammen, både jeg (som virkelig er dårlig på ski, særlig i nedoverbakker), den atletiske inderen som aldri hadde forsøkt det før og den nyansatte tyskeren som kun hadde stått alpint. Det gikk saktere enn planlagt, men vi gikk sammen hele tiden og tok pauser sånn at vi som sleit skulle få hente oss inn. Jeg pushet definitivt en del grenser de to dagene.

Gammel 07-03-18, 10:52   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det kan jo hende at et minimum av skikunnskaper er greit også i arbeidslivet. Jeg har en kontorjobb, men i fjor dro vi på seminar til Kikut. Det var 15 km på ski hver vei. Vi kom frem alle sammen, både jeg (som virkelig er dårlig på ski, særlig i nedoverbakker), den atletiske inderen som aldri hadde forsøkt det før og den nyansatte tyskeren som kun hadde stått alpint. Det gikk saktere enn planlagt, men vi gikk sammen hele tiden og tok pauser sånn at vi som sleit skulle få hente oss inn. Jeg pushet definitivt en del grenser de to dagene.

Men det blir på linje med mye annet som kan være i kategorien "kjekt å kunne".
Jeg har en jobb nå hvor det er veldig kjekt å kunne spille enkelt piano med besifring. Det hadde vært kjekt å kunne gå på ski også, men jeg får fritak.
Noen arbeidsplasser legger opp til teambygging med brevandring, klatring, vannski og melkespannkasting.
Så klart det ikke er dumt å ha gjort sånt før om man møter på det i jobbsammenheng, men det er "kjekt å kunne", ikke en grunnleggende ferdighet man må forvente at absolutt alle har inne.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 11:02   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo hende at et minimum av skikunnskaper er greit også i arbeidslivet.

Absolutt! Og det er mange slike ting jeg tenker er lurt å kjenne til. Min tolvåring trener akrobatikk og kampsport, han har gått ridekurs, og pistolskytekurs, han står alpint hver uke og skal på seilekurs i sommer (stakkars). Så selv om vi boikotter skidagen i år, med ren skulk, så er det ikke slik at ungen ikke må prøve seg på litt av hvert. Men skidag er ikke opplæring. Det er kun en lang tur, hvor man må holde følge med massene. Og synes man ikke det er gøy, og man ikke mestrer det, så kan jeg ikke forstå at det er noe å hente på å gjøre det. Det er bare en solid dose vaksine mot skiglede. Det er Fint & Flott med skidag for barn, for å sikre at alle barn får muligheten til å prøve ski. Men da må det finnes alternative opplegg til en lang skitur, og det må finnes tilgang på utstyr, som gjør at slike som oss ikke må kjøpe en masse utstyr som ikke blir brukt mer enn den ene gangen i året. (Og tro meg - jeg har kjøpt vanvittig mye vinterutstyr til bruk for skidager og skøytedager, som så er fravokst etter et år eller to, og derfor kun brukt et par ganger.)

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 11:12   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye som er kjekt å kunne. Men det er vel få som tror de kan tvinge en 16-åring til noe en 16-åring ikke vil i fritiden sin. Jeg bruker ikke søndagene mine på å tvinge undommene mine til å gå på ski fordi det er kjekt å kunne. Vi tvang de da de var mindre fordi minimumskunnskapen ski er en del av NorskVæremåteTM. Jeg hater langrennski selv og gikk ikke på ski mellom 16 og 32 år (Da jeg var 32 var eldste tre år og dermed var ski begynt å bli aktuelt igjen.) Jeg tror en del skinektere starter med forsiktig skigåeing igjen når de får barn selv.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 11:22   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det er mye som er kjekt å kunne. Men det er vel få som tror de kan tvinge en 16-åring til noe en 16-åring ikke vil i fritiden sin. Jeg bruker ikke søndagene mine på å tvinge undommene mine til å gå på ski fordi det er kjekt å kunne. Vi tvang de da de var mindre fordi minimumskunnskapen ski er en del av NorskVæremåteTM. Jeg hater langrennski selv og gikk ikke på ski mellom 16 og 32 år (Da jeg var 32 var eldste tre år og dermed var ski begynt å bli aktuelt igjen.) Jeg tror en del skinektere starter med forsiktig skigåeing igjen når de får barn selv.

Jeg skjønner godt at det kan virke relativt umulig å få ham avgårde. Jeg hadde allikevel ikke latt ham skulke med min velsignelse.

Jeg gikk heller ikke på ski fra jeg var 14 til eldste ble 4 år. (Jeg kommer fra en del av landet hvor skidager skjedde en gang hvert 10. år eller noe sånt.)

Gammel 07-03-18, 11:14   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det seminaret hadde jeg ikke blitt med på. Punktum.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 11:56   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det seminaret hadde jeg ikke blitt med på. Punktum.

Jeg hadde blitt med på hytta muligens, men ikke skituren. Kikut fjellstue ligger ved veien. Jeg er glad jeg ikke jobber et sted med teambuilding. Jeg hater sånt intenst!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 12:18   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg hadde blitt med på hytta muligens, men ikke skituren. Kikut fjellstue ligger ved veien. Jeg er glad jeg ikke jobber et sted med teambuilding. Jeg hater sånt intenst!

For å si det sånn ... å kjøre inn ble ikke fremstilt som et alternativ (hvis det i det hele tatt er lov). Jeg kunne selvfølgelig nektet å være med, men det var liksom ikke helt situasjonen for slikt.

Året før hadde samme arbeidsgiver fått meg til å sykle rundt i København i flokk. Jeg som ikke hadde syklet på 10 år og er skikkelig redd for å sykle i trafikken.

Nå har vi døpt om avdelingsturene til "Tjorven gjør ting hun ikke kan", og det er foreslått kajakkpadling i år. Kajakk har jeg virkelig aldri forsøkt engang.

Gammel 07-03-18, 13:43   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er jo en litt interessant diskusjon dette, skal en la ungene slippe ting de ikke liker, som bare skjer en gang i året?

Det er ikke bare snakk om å "slippe ting de ikke liker".
Om jeg hadde vært fullstendig alenemor, så hadde jeg ikke prioritert å kjøpe ski og utstyr bare fordi ungen skulle bruke det én gang i året. Eller "prioritert" er feil ord, jeg hadde ganske enkelt ikke hatt økonomi til det. Noe annet hadde vært om ungen var ivrig skigåer, da måtte vi spart inn på noe annet for å prioritere den hobbyen.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Og dette er altså i regi av skolen, den som er underlagt gratisprinsippet?

Ja, ikke sant.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Egentlig synes jeg alle burde kunne ri, det er et vesentlig sosialt handicap å ikke mestre en hest, hesten har vært en viktig del av norsk historie, fjordingen er et nasjonaldyr, og en ridetur på et par timer klarer jo alle.

Legg til at det forventes at alle stiller med eget utstyr. Hest.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 14:08   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

(men det beste hadde jo vært om de fikk inn dette i løpet av barneskolen).

Ja, for alle som bor et sted hvor det ikke er noe særlig snø om vinteren bør ha hytte i et snødekket område slik at man sørger for å få på plass skikunnskapene mens de er små. Gjerne la dem føle litt på det å ikke kunne, havne bakerst, og aldri få pause for når man tar igjen de andre så går de videre. Viktig læring, gjorde underverker for meg.

Ellers får skolen ta litt av lærer- og lærebokbudsjettet og busse elevene noen timer til snøen.

Hiawata har ikke hatt ski på beina siden han var sju år tror jeg. Han har gått under 10 skiturer i hele sitt 13 årige liv. Og han er ikke blant dem som har gått minst på ski på skolen sin.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men jeg tror også friluftsaktiviteter i sin alminnelighet, og skigåing i særdeleshet, er det reneste haram, i enkelte svært urbane hipsterkretser (kjenner noen slike )

Pøsj, det finnes ikke noe mer hipster enn annorak og nickers og back to nature og nordmarka.

Igjen priser jeg meg lykkelig over at vi har barnet vårt på en skole med mer fantasi over vinteraktivitetene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 14:55   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, for alle som bor et sted hvor det ikke er noe særlig snø om vinteren bør ha hytte i et snødekket område slik at man sørger for å få på plass skikunnskapene mens de er små. Gjerne la dem føle litt på det å ikke kunne, havne bakerst, og aldri få pause for når man tar igjen de andre så går de videre. Viktig læring, gjorde underverker for meg.

Såpass... så du mener altså at det er bedre å vente til ungdomsskolen med opplæringen, og forvente turer på 7 km, eller hvordan tenkte du? Og at den som mener det beste var om de fikk lære dette på barneskolen, slik at flest mulig skulle greie å henge med det som forventes på ungdomsskolen, fortjener et så til de grader sarkastisk og nedlatende svar? Er det en slem ting å mene altså?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Pøsj, det finnes ikke noe mer hipster enn annorak og nickers og back to nature og nordmarka.

Det vet jeg. Jeg tenkte altså på noen spesielle tilfeller jeg kjenner til.

Sist redigert av My : 07-03-18 kl 15:11.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:17   #12
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Hvis han skal jobbe i Norge, har du sikkert rett. Tviler på at det blir aktuelt, men hvem vet. Han er jo bare 14.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.