Sv: Flått - finnes det noen mening i at de eksisterer?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg virkelig hater flått. Det er et dypt og inderlig hat som fyller hele meg!
Den følelsen kjenner jeg på også...men det eneste som hjelper for å få flåtten vekk er å få ryddet opp i skogen - kulturlandskapet her i Norge gror helt igjen, og skaper ypperlige vilkår for faenskapen.
Begrens hjort, rådyr, rev og elg - de er bærere. Etter hva jeg har hørt er det elgen som er overvintringsvert for flåtten - ut med elgen. Jeg mener ikke vi skal utrydde hjort, rådyr, elg og rev altså, men holde bestanden på et akseptabelt nivå. Nå er det forresten minimalt med elg omkring her, så det er nok ikke den som er styggen i så måte.
Flåtten begrenser hva jeg kan gjøre, og jeg takler dårlig nærkontakt med utysket. Jeg elsker å gå i skogen, men har nesten sluttet å gjøre det, fordi barna eller jeg kan få flått på oss. Ikke bare kan forresten, det er helt SIKKERT at vi får flått på oss da.
Det er sånn at når vi nå får flått på oss omtrent utenfor stuedøra, har jeg ikke lyst til å være ute en gang!
Jeg skal lete med lys og lykte etter noe jeg kan sprøyte med - u bet. Om det går med noen maur og ederkopper osv - det gir jeg sant og si beng i. 
|