Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
Jeg synes det er umusikalsk å være for "syk" til å la seg intervjue, men frisk nok til å klatre opp på sin egen private talerstol på facebook, hvor han uimotsagt kan holde en tale der ansvaret skyves over på andre.
Og hvor var hensynet til familien da han presset 20 år yngre jenter opp mot veggen og stakk tungen inn i munnen på dem?
Men ja, det er nok mye eksistensiell fylleangst ute og går nå, blant voksne menn i Norge. Mange har helt åpenbart tenkt at det de holdt på med var greit, at vi likte det.
Jeg leste denne i går: https://www.expressen.se/kronikorer/...-fortsattning/ Les hele!
Sitat:
Det går inte att bli arg, eller ledsen. Istället ville jag skriva något mildrande till de som aldrig brutit mot lagen men som betett sig som drullputtar, eller vad var det han kallade dem, Staffan. De män som nu oroar sig, gnäller och ålar runt sina motargument men egentligen bara famlar efter fast mark snarare än en kvinna att gripa tag i. Jag vill skriva att jag förstår er. Det är klart att ni protesterar. #Metoo-rörelsen har avslöjat er livslögn, det självbedrägeri som alla medverkat till.
Kvinnorna tyckte inte om det, helt enkelt.
(...)
Från och med nu gäller det att synkronisera den egna uppfattningen av verkligheten med alla andra som medverkar i densamma, eller i vilket fall visa förståelse för varandras perspektiv.
Jag vet att många män i en äldre generation är vad min kära mor brukar kalla perceptionsstörda (det händer dock oss alla emellanåt, så ta det inte för personligt) och att det därför kan vara svårt att lyssna, och fråga, vilket är det enklaste sättet att förstå andra.
Men jag tror på er. Ni måste också tro på er, att ni klarar av förändring trots att det är arbetsamt när allting inte förblir som det alltid har varit.
Dessutom har det fungerat förut, att människan har lyckats ändra på sig.
Vi slår inte längre våra barn.
Vi skriker inte ”jävla fikus” till domaren när det hettar till på fotbollsplanen.
Det gick bra att sätta på sig hjälm i skidbacken trots att det i många år ansågs förmynderi med allt annat än Stenmarksmössa i störtloppet.