Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Personer med autisme på film

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-17, 22:34   #1
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Personer med autisme på film

Vi har alle en autist i oss. De typiske autistiske trekkene er jo tekk vi alle kan ha i større eller mindre grad.

Jeg syns ofte det blir stereotypisk over overdrevet på film og tv. Man drar frem det spesielle, det spennende, det unike, men vi er jo alle mer sammensatte en det. Det blir litt to-demosjonalt (men det kan man jo si om mange karakterer man møter i film og på tv).

Jeg har enda ikke sett Atypical, men har den på listen. Som mor til nybakt tenåring med autismespekter er jeg litt nervøs for å se den.

Gammel 29-12-17, 23:00   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Parenthood løste det helt fint synes jeg. Veldig amerikansk blir det jo med stressa mødre, og det er jo veldig fokus på det.

Atypical er den vi har likt best.

Jeg er spesialpedagog, både jobbet også studert mest autisme. Vi har og autisme i kjernefamilien og i familien på begge sider. Jeg og mannen satt og lo litt gjenkjennelig på Atypical noe vi aldri har gjort på noen andre serier.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 23:23   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg har ingen erfaring med autisme, men jeg syns Parenthood løste det fint.

På imdb er Parenthood to serier, er det den fra 2010 (nyeste) du tenker på?

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Vi har alle en autist i oss. De typiske autistiske trekkene er jo tekk vi alle kan ha i større eller mindre grad.

Ja Jeg tenker (men vet ikke) at mange av karakterene vi ser på film er vanlige folk, men "forstørret og forvrengt" for å være tydelige. Men jeg må si at jeg har sett utrolig få filmer hvor jeg har tenkt at "dette er jo en person som har diagnosen asberger!". Unntaket er "Rain Main", hvor jeg opplevde Hoffman som en "driver" for hovedkarakteren og veldig autentisk (kanskje jeg skal se den igjen?). Nå er de fleste av filmene/seriene jeg har sett underholdning, skal prøve å se noen av de som dere anbefaler i tråden her.

Gammel 30-12-17, 20:11   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

På imdb er Parenthood to serier, er det den fra 2010 (nyeste) du tenker på?

Ja, det kan nok stemme.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.