Sv: - Demp ammepresset
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Eller kanskje ikke? Jeg har hatt alle varianter. Store problemer med førstemann som gikk seg til etter en tre måneders tid, en fullstendig puppegal unge som ikke ville ha fast føde før en god stund etter seks måneders alder og en liten stabeis som aldri tok puppen i det hele tatt, men som kanskje fikk mest morsmelk av dem alle tre.
Jeg tror man lager ammepresset selv, for jeg har blitt tilbudt MME på sykehuset, jeg har opplevd at helsesøster har sagt at det var OK å gi seg nå, jeg hadde gjort mer enn man kunne forvente o.s.v. Det var jeg som presset meg videre.
Fordi du har opplevd det slik, så lager andre ammepresset selv? Jeg synes det er ugreit å stemple andre ut i fra egne erfaringer. Som jeg skrev det første innlegget mitt så har tydeligvis helsepersonell ganske forskjellig måte og håndtere dette på. Noen møter personale som mener at man skal forsøke til man "dauer", andre møter folk som kanskje raskt taler for MME.
Når vi først snakker om ammepress, synes jeg argumenter i debatter om MME/ammepress om at man kjempet og kjempet og kjempet - og fikk det til på et eller annet vis - er nettopp av typen som skaper ammepress. Jeg er selvsagt sår når det gjelder dette temaet, men i mine ører (i denne typen debatter) betyr det "du prøvde sannsynligvis ikke godt nok." Jeg har fått tilbakemeldinger på utsagnet mitt om man kanskje må ha mislyktes for virkelig å føle ammepresset. Men tilbakemeldingene går gjerne på "Jeg har også strevd!", jeg snakker ikke om de som strever og heldigvis får det til. Jeg snakker om de som har måttet slutte å amme.