Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Ja, det virker også som folk blander dette med yrke og materielle goder som et tegn på klassetilhørighet. For meg så er det et tegn på at den type klasseskille som vi prater om ikke passer inn i dagens samfunn. Ihvertfall når man betegner arbeiderklassen slik som det mentes før.
Lege-og juriststatusen har mer med god gammel status å gjøre, enn det at de tilhører en høyere klasse enn f.eks økonomer eller ingeniører.
Økonomer og leger er i akkurat samme klasse. Middelklassen.
Arbeiderklassen er dem som jobber i industri, verkstedarbeidere, kokker, servitører, stuepiker, renholdere, hjelpepleiere, dem som legger fisk på boks eller fileterer fisken, folk som jobber i butikk, lagerarbeidere, sjåfører, konduktører, flyvertinner, parkarbeidere, veiarbeidere, trikkeførere, gartnere, snekkere, murere, malere, mekanikere, osv. osv.
Jeg fniser litt hver gang jeg treffer folk som lurer på hvem denne arbeiderklassen er, og som tror at den ikke finnes. Hvem tror de rer opp senga når de er på hotell eller vasker på kontoret deres? Kan det være magi?