Sv: Hijab
Men, om du møter meg på butikken så vet du jo heller ikke om jeg er en hjemmeværende husmor eller sivilingeniør? Jeg er for øvrig ikke noen av delene. Det kan da ikke være det som er viktig.
Jeg er enig i sammenligningen med andre ting som vi gjør og mener at bare er vårt individuelle valg, men som både har en bakgrunn i samfunnstrukturer og som kanskje påvirker andre mer enn vi selv tenker over. Jeg vil kanskje ikke sammenligne det med å skifte navn, men mer å velge å være hjemmeværende eller jobbe veldig redusert. For meg her og nå ser det ut som et valg jeg tar helt selvstendig og bare fordi det passer akkurat vår situasjon. Men det er sterkt knyttet til samfunnstrukturer og det kan også påvirke hva andre føler at de bør gjøre.
Ja, jeg ser og vet at det stadig er flere som bruker hijab. Om dette er et problem eller ikke mener jeg i hovedsak bunner i hva annet de gjør. Jeg synes at det er et mye sterkere valg å ikke være i arbeidslivet enn å gå med hijab. Det jeg er usikker på er hvordan man best arbeider mot hijabbruk, dersom det er målet. Det å stadig vekk fremstille hijaben som noe skummelt og unorsk og farlig er med på å øke ett konfliktnivå som kanskje ikke trenger å økes. Og, jeg har vært en opprørsk tenåring selv, og jeg kan godt tenke meg at om jeg hadde vært en muslimsk tenåring i dag kunne den store motstanden mot hijab være et av argumentene jeg ville ha brukt for å ta den på meg.
Jeg mener derfor at det er pragmatisk å ikke legge så stor fokus på hijaben. Legge fokus på hva folk gjør, og ikke hva de har på seg. Og håpe at endringene etter hvert vokser frem innenfra.
Og, tro meg, det er ikke bare muslimske innvandrere som ikke er aktive på dugnadsfronten. Jeg har et frivilligengasjement der jeg stadig vekk trenger å få andre til å delta på ting. Og det er på ingen måte slik at alle med norsk bakgrunn står og lengter etter å jobbe dugnad. En av de ivrigste dugnadsarbeiderne jeg har akkurat nå er en muslimsk alenemor. Hun går riktignok ikke med hijab, men hun både spiser halal og faster, så i min forståelse er hun forholdsvis religiøs.
|