Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-17, 11:22   #11
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hijab

Til dags dato har jeg ennå ikke hørt et skikkelig godt argument som forklarer hvorfor kun kvinner skal bruke av hijab. Jada, mange bærer den frivillig, men hvorfor velger stadig flere å gjøre det? Hvorfor er det så viktig å bære hijab i 2017 når det tidligere ikke har vært tradisjon for det? Har noe endret seg i koranen? Jeg klarer rett og slett ikke å tolke dette på noe annen måte enn (og tro meg, jeg har forsøkt):
1. Hijab er et politisk statement. Islam er eneste rette tro og hijab markerer et skille på oss og dem.
2. Kvinnen er ansvarlig for menns handlinger. Man er kun dydig og ærbar hvis man dekker seg til.

Så noen spørsmål jeg heller aldri får et godt svar på: Hvis Gud er så kjærlig og god, hvorfor kan ikke kvinner og menn følge de samme regler? Hvorfor må kvinner dekke til hår og hud, men ikke menn? Hvorfor er man ikke dydig hvis man ikke gjør det? Hvorfor elsker ikke Gud ALLE uansett kjønn og seksuelle legning? Og hvorfor er det så viktig for mange muslimske kvinner å vise sin tro ved å bruke hijab? For meg er tro en privatsak som bør praktiseres hjemme, ikke ute i samfunnet. Er det ikke rimelig naivt å følge hva som står i en gammel bok så slavisk?

Til slutt - min erfaring er at liberale muslimer ikke går i hijab og er bedre integrert De jentene som f.eks. går i hijab på skolen deltar lite på skolearrangementer og på fritidsaktiviterer. Det er synd, og legger føringer for barn og deres muligheter i Norge. Jeg vil påstå at in the end så er det dette som skaper ekstremister.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.