Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Jeg er ikke for karensdager, tror jeg, rett og slett pga. faren for at folk sleper seg på jobb med omgangssyke/feber og både smitter andre og skaper potensiet farlige situasjoner hvis de håndterer kjøretøy, verktøy og hva_har_du. Joda, det finnes sikkert folk som tar en egenmeldingsdag i ny og ne uten å strengt tatt trenge det, men det fraværet der Norge virkelig skiller seg fra andre land er jo langtidsfraværet som skyldes muskel- og skjelettfravær og lettere psykiske lidelser. For veldig mange av disse menneskene er det ikke dokumentert at det hjelper på diagnosen å være 100 % borte fra jobb i fire uker eller seks måneder, men likevel skrives det ut sykemeldinger over en lav sko. Jeg er veldig enig med politisk redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen; Det er blitt en norsk spesialøvelse å lete etter grunnen til at norsk sykefravær er så mye høyere enn land vi liker å sammenligne oss med. Ellers skriver hun dette, som jeg også er veldig enig i:
Sammenligner vi Norge med andre land, er det ikke så mange åpenbare grunner til at Norges sykefravær skal være så mye høyere enn i Sverige eller Nederland, selv om det er blitt en norsk spesialøvelse å lete etter nettopp disse grunnene. Men, som psykiateren og hypokonderlegen Ingvar Wilhelmsen sa det til en en gjeng journalister han syntes klaget for mye over sin tøffe arbeidsdag: Hvis dere mener at Norge har et brutalisert arbeidsliv - hvor skal dere dra for å finne et arbeidsliv som er mindre brutalisert? Nevn gjerne eksempler.
Her er hele kommentaren: https://www.aftenposten.no/meninger/...rine-Eilertsen
|