Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Helsetrygdkort

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-17, 00:23   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men det står jo også at HELFO kan utstede hasteblankett dersom man ikke har kortet,?

HELFO utsteder hasteblankett i arbeidstida og blir man alvorlig syk på kveldstid uten kortet kan man da nektes behandling på sykehus med mindre man kan stille økonomisk garanti på annet vis (i mitt tilfelle 10000 Euro). De gadd ikke undersøke meg engang og ville ikke vite hva det dreide seg om, bare løftet på skuldrene. Hjalp ikke at jeg hadde reiseforsikring med Gjensidige og hadde dem på tråden med sykehuset, hjalp ikke at jeg hadde et norsk helseforsikringskort som nettopp var gått ut på dato.

:btdt: Dette var i Frankrike og det var ikke spesielt ok å sitte dårlig og svimmel på trappa til sykehuset og vente på at de skulle bestemme seg for om de kunne godkjenne min fars Mastercard over telefon som garanti for de 10000 Euroene eller ikke. Da de bestemte seg for at det var greit ble jeg umiddelbart innlagt på akuttavdelingen, undersøkt, og innlagt og behandlet. Dagen etter ordnet det seg med hasteblanketten og da var de plutselig smørblide. Det var faktisk Gjensidige som ordnet dette for meg.

I Nederland da jeg ble syk der fikk jeg behandling uten spørsmål stilt om papirer i det hele tatt og jeg glemte helt å vise dem at jeg hadde kortet/forsikring. Alt av regninger ble ettersendt hjem til meg i Norge via bedriften jeg hadde vært på møte hos - der jeg ble hentet av sykebilen. Sykehuset og ambulanseselskapet som hentet meg sendte regningen dit siden ingen hadde tenkt på å skrive ned noe annet enn navnet mitt og fødselsdato . Da sendte jeg papirene til NAV også ordnet det seg helt greit uten at jeg hørte et pip.

Kanskje man kan få hasteblankett å ta med seg på turen? Jeg har såpass dårlig erfaring at jeg hadde satset på det hvertfall. (det _kan_ jo ha endret seg siden og at de sitter døgnvakt et eller annet sted med denne hasteblanketten nå, det vet jeg ikke)

Sist redigert av m^2 : 30-07-17 kl 00:34.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.