Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kvalm av laks?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-17, 23:24   #28
artemis
Aktiv

Medlem siden: Jun 2012
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Sv: Kvalm av laks?

Jeg spiser frosset filet (baker i ovnen) av laks en gang i uka, og rå laks minst en gang i uka. Blir ikke kvalm. Elsker laks! Spiser også ett måltid sei og ett måltid med torsk i løpet av uka. Og makrell i tomat på brødskiva 2-3 dager i uka. Jeg er nok over snittet glad i fisk Blir derimot uggen av for mye rødt kjøtt, litt sånn "tung-mett". Og jeg blir småkvalm av kokt fisk, fisken må være rå, ovnsbakt, stekt i panne eller grillet for min del.

Jeg tror ikke forskjellen i fettinnhold mellom vill laks og oppdrettslaks er så stor at det kan utløse kvalmeanfall i seg selv. Ei heller mengden miljøgifter man får i seg ved å spise for eksempel 125 gram laksefilet en gang i uka, sammenlignet med miljøgiftene i andre matvarer. Det er bøttevis av studier på dette, men fagmiljøene er som kjent noe uenig samt at det diskuteres hvor mye påvirkning oppdrettsnæringa har på studiene som gjøres (ref. artikkelserien som Harvest og Morgenbladet har hatt den siste tiden).

Men, det er min faglige overbevisning at du skal spise mye laks for å nærme deg grensa for det som er regnet som helseskadelig. Selv ikke jeg, som sannsynligvis spiser over snittet, er i nærheten. Så vidt jeg husker, så uttalte Vitenskapskomiteen for mattrygghet tidligere (2013?2014?) at man trygt kan spise 1 kg fet fisk i uka uten at man risikerer å få i seg skadelige mengder miljøgifter.

Men klart, man reagerer forskjellig på forskjellig type mat. Og tilberedning har mye å si, iallfall for min del.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.