Sv: Finnes det retningslinjer i skoleverket vedrørende bytte av kontaktlærer?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Vet du om det var spesifikt den saken? Altså, om det var fordi det var legitime grunner for lærerbytte at fylkesmannen avviste?
Jeg spør fordi jeg lurer på hvilke virkemidler man har når det blant annet er korttidsansettelser og åpenbart dårlig arbeidsmiljø på en skole som gjør at lærerne slutter så snart de har sjansen. Det fremstår som svært dårlig ledelse, men hva kan FAU gjøre for å få fokus på det?
(Utenom å flytte og bytte skole da, som flere og flere av oss har gjort.)
I den saken var det bare en rekke uheldige omstendigheter som gjorde at den klassen fikk mange bytter. Minst én graviditet og et lengre utenlands studieopphold som en lærer fikk permisjon til i hvert fall. Pluss en langtidssykemelding som ikke hadde med arbeidsmiljø å gjøre.
Ved dårlig arbeidsmiljø kan FAU ta dette opp i samarbeidsutvalget evt. driftsstyret hvis skolen har det. Det er jo et skikkelig vanskelig tema da, men i samarbeidsutvalget er jo både ansattrepresentanter og politikere og jeg tenker jo at de ansattes fagforeninger er takknemlige for støtten fra foreldrene, bare det at de blir sett, og at politikeren, som representerer skoleeier, vil ønske å ta tak i problemstillingen. Hvis arbeidsmiljøet er så dårlig at det blir helt tydelig for foreldrene må det jo adresseres, men særlig hyggelig er det jo ikke å skulle ta tak i sånt.