Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bunad til stedatter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-17, 00:58   #1
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunad til stedatter

Men altså, folkens, mener dere at dersom mor ikke har planer om å tilby bunad i gave, så skal ikke far og stemor gjøre det heller fordi det kan bli feil for mor?
Selv om de har planer om å tilby bunader til resten av barna sine når de blir eldre? For i så fall er jeg dypt og inderlig uenig. Hensynet for å ikke forskjellsbehandle ett barn av flere stiller selvfølgelig høyere enn hensynet for å ikke tråkke mor på tærne. Mor er voksen og bør klare å akseptere dette (eller tie stille og late som at hun klarer å akseptere det.)

Hvis mors familie også har drakttradisjon og/eller sterk tilknytning til en spesiell drakt så stiller det seg selvfølgelig annerledes.

Gammel 12-05-17, 06:32   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Men altså, folkens, mener dere at dersom mor ikke har planer om å tilby bunad i gave, så skal ikke far og stemor gjøre det heller fordi det kan bli feil for mor?

Jeg oppfattet ikke at noen tok til orde for at far og stemor ikke skal tilby bunad, men at de ikke bør låse muligheten til å være bare den som kommer fra stemors hjemsted. Det kan jo være mange grunner til at mor ikke tilbyr bunad til datteren, f.eks. økonomi.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-17, 07:25   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om de har planer om å tilby bunader til resten av barna sine når de blir eldre? For i så fall er jeg dypt og inderlig uenig. Hensynet for å ikke forskjellsbehandle ett barn av flere stiller selvfølgelig høyere enn hensynet for å ikke tråkke mor på tærne. Mor er voksen og bør klare å akseptere dette (eller tie stille og late som at hun klarer å akseptere det.)

Hvis mors familie også har drakttradisjon og/eller sterk tilknytning til en spesiell drakt så stiller det seg selvfølgelig annerledes.

Nei, jeg mener at mor og far må snakke sammen først. Selvsagt kan far og stemor tilby bunad på linje med de andre. Men stemor kan ikke bare sette igang på egen hånd, det er jo standardoppskrift på konflikt og sårede følelser.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-17, 08:15   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan far og stemor tilby bunad. Men det er jo mer logisk å tilby bunad fra det stedet de faktisk bor, eller fra fars eller mors bakgrunn. Ikke fra stemors oppvekststed, som jenten ikke har noe forhold til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-17, 13:39   #5
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Selvsagt kan far og stemor tilby bunad. Men det er jo mer logisk å tilby bunad fra det stedet de faktisk bor, eller fra fars eller mors bakgrunn. Ikke fra stemors oppvekststed, som jenten ikke har noe forhold til.

Det er mest logisk å tilby den bunaden jenta faktisk har lyst på, tenker nå jeg, eller å tilby jenta bunad, og så la henne velge selv hvilken hun har lyst på, selv om det betyr at hun velger den samme som stemor har.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg oppfattet ikke at noen tok til orde for at far og stemor ikke skal tilby bunad, men at de ikke bør låse muligheten til å være bare den som kommer fra stemors hjemsted. Det kan jo være mange grunner til at mor ikke tilbyr bunad til datteren, f.eks. økonomi.

Dette er jeg helt enig i, jeg bare oppfattet det som at flere mente at jenta ikke burde få tilbud om/"lov til å velge" stemors bunad, heller ikke hvis mor og mors familie ikke hadde bunadspreferanser selv.

Selvfølgelig stiller det seg litt annerledes hvis mor og mors familie har bunader selv, og sterke følelser knyttet til dette. Men til syvende og sist så tenker jeg at jentas egne ønsker også bør telle for noe, selv om dette ikke skulle være i samsvar med mors ønske.

Gammel 13-05-17, 13:43   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mest logisk å tilby den bunaden jenta faktisk har lyst på, tenker nå jeg, eller å tilby jenta bunad, og så la henne velge selv hvilken hun har lyst på, selv om det betyr at hun velger den samme som stemor har.

Dette er jeg helt enig i, jeg bare oppfattet det som at flere mente at jenta ikke burde få tilbud om/"lov til å velge" stemors bunad, heller ikke hvis mor og mors familie ikke hadde bunadspreferanser selv.

Selvfølgelig stiller det seg litt annerledes hvis mor og mors familie har bunader selv, og sterke følelser knyttet til dette. Men til syvende og sist så tenker jeg at jentas egne ønsker også bør telle for noe, selv om dette ikke skulle være i samsvar med mors ønske.

Jeg klarer ikke å se at noen har ment dette?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-17, 14:09   #7
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg klarer ikke å se at noen har ment dette?

Nei, det kan hende jeg leste litt for raskt gjennom innleggene første gangen, og ikke fikk med meg at de fleste var flinke til å påpeke nyansene, at det var en vanskelig beslutning.
Jeg har lest gjennom på nytt nå, og er enig med deg i at det ikke er noen som har uttrykt at jenta ikke bør få velge stemors bunad, forutsatt at hun får fritt velge mellom andre bunader også.

Emneord
bunad, konflikt, stedatter, stemor

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.