Sv: Anser du deg som i hovedsak introvert eller ekstrovert?
Jeg er en stabil INTJ som har et stort behov for å være alene. Motsatt opplever jeg sjelden behov for å være sammen med andre mennesker, bortsett fra at jeg setter pris på jevnlig kontakt med familie og nære venner. Jeg er den på jobben som ytterst sjelden blir med på sosiale aktiviteter på fritida, ikke bare er behovet fraværende, jeg har også lett for å kjede meg i slike sammenhenger. Samme med selskap og fest generelt, opplever det som en plage, og kan føle meg nærmest desperat etter å komme meg unna. Sammenkomster med to, tre stykker går greit hvis det ikke blir for ofte.
Svære arrangementer som Tour de France og VM i sykling er uproblematiske. Sammenstimlinger av folk gjør meg ingenting, og jeg kan godt prate med fremmede om emner jeg finner interessante. Det er ikke de nære personene eller vilt fremmede som gjør det vanskelig, det er alle dem i midten som jeg på en eller annen måte må forholde meg til. Jeg reiser gjerne på ferie alene, av og til – som når jeg drar på fjelltur utenlands – møter jeg en gruppe mennesker jeg skal gå sammen med på et fastsatt sted. Ikke noe problem å gå sammen med en slik gruppe i et par uker.
Jeg tror jeg kan oppleves innadvendt av noen, andre ser på meg som utadvent og til og med situasjonsbetinget sosial. Åpenhet er i utgangspunktet ikke noe problem for meg, men jeg er ganske utvelgende når det gjelder mennesker, og med enkelte har jeg et formidlingsbehov som en østers.
Aktiviteter som andre kan finne det moro å gjøre sammen med andre, foretrekker jeg å drive på med alene. Trening/løping, strikking, galleribesøk, delvis også turer og ferier.
|